کرمان؛

فشارخون بالا یکی از علل شایع سکته‌های مغزی

فشار خون یک بیماری شناخته شده است که با پیشرفت تکنولوژی در دنیای پزشکی، هنوز علل ایجاد آن روشن نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از علل شایع سکته‌های مغزی را فشار خون بالا عنوان کرد و گفت: فشار خون بالا یکی از علل شایع نابینایی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و حتی علل شایع گرفتگی در عروق و اندام‌‌ها نیز هست.

دکتر جلال آزمندیان افزود: فشار خون بالا علامتی ندارد که فرد متوجه شود، برای اینکه متوجه شویم مبتلا به فشار خون بالا هستیم، باید فشار خود را با دستگاه اندازه گیری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بالا بودن فشار خون عوارضی بر سیستم‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند.

دکتر آزمندیان فشارخون استاندارد را 12 بر روی 8 عنوان و تصریح کرد: فشارخون نرمال از 14 روی 9 به پایین تعریف می شود.

وی یادآور شد: اگر چه فشار خون یک بیماری شناخته شده است، ولی علی رغم پیشرفت تکنولوژی در دنیای پزشکی، علل ایجاد آن روشن نیست.

دکتر آزمندیان فشارخون را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرد و گفت: علت مشخصی در بروز فشارخون بالا در نوع اولیه وجود ندارد اما عواملی چون ژنتیک، چاقی، مصرف غذاهای چرب، عدم تحرک و استرس نقشی مهمی در بروز فشارخون بالا دارد.

به گفته وی مصرف برخی از داروها مانند قرص‌‌‌‌های جلوگیری از بارداری، وجود تومور کوچک در غده فوق کلیه و تنگی شریان کلیه ممکن است از دیگر عوامل فشارخون بالا در نوع اولیه آن باشد.

وی افزود: در فشار خون ثانویه بیماری مشخصی وجود دارد که ممکن است با یک عمل جراحی و یا با قطع دارو و یا درمان ساده دارویی فرد مشکلش حل شود.

دکتر آزمندیان خاطرنشان کرد: فشار خون بالا در مردان و همچنین افراد با نژاد سیاه شایع‌‌‌تر است.

این فوق تخصص نفرولوژی تصریح کرد: آنچه که افراد باید به آن توجه کنند این است، فشار خون در هر سنی رخ می دهد، به خصوص بعد از 40 سالگی، پس باید در این سن بیشتر از خود مراقبت کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار