کرمان؛

خسارت 30درصدی باغ های پسته رفسنجان

سرمازدگی و گرمازدگی به باغات پسته رفسنجان 30درصد خسارت وارد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: پنجمین جلسه ستاد مراقبت و پیش آگاهی شهرستان در سال زراعی 96-95 در محل مدیریت و باحضور اعضاء ستاد برگزار شد.

وی افزود: در این نشست مشکلات باغداران از جمله کنترل عارضه لکه پوست استخوانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه خسارت وارده به محصول پسته شهرستان نزدیک به 30 درصد می باشد، افزود: پیش بینی می گردد در سال جاری 30 هزار تن کاهش تولید محصول پسته داشته باشیم که ارزش ریالی آن 700 میلیارد تومان می باشد وکمترین خسارت در رقم فندقی و بیشترین مربوط به رقم اکبری می باشد و دلیل اصلی این خسارت مربوط به عامل گرمازدگی می باشد و عوامل سرما و باد کمتر نقش داشته اند.

رضایی در ادامه ابراز امیدواری کرد: با کنترل بهینه عوامل خسارت را از جمله آفات وبیماری ها در طول فصل بتوان 68هزارتن محصول باقی مانده را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه با حذف سموم فوجی مایت وکالیپسو و با توجه به عدم موجودیت آنها در بازار، گفت:کشاورزان جهت کنترل پسیل با نظرکارشناسان از سموم مجاز استفاده نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه محققین پژوهشکده پسته راهکارهای کاهش خسارت عارضه لکه پوست استخوانی را ارائه نموده اند، گفت: مصرف خاکی کودهای حاوی کلسیم همراه با آب وآبیاری، محلول پاشی کودهای حاوی کلسیم خصوصا کلریدکلسیم وکلاتهای کلسیم حداقل دونوبت و در صورت امکان قطع آبیاری باغات در اردیبهشت ماه می تواند خسارت وارده به باغات را کاهش داد.

وی در پایان افزود: در نتیجه تحقیقات پژوهشکده پسته، تغییرات شرایط آب و خاکی، تخلیه گچ و منابع حاوی کلسیم از خاک موجب افزایش خسارت عارضه در سالهای اخیر شده و جهت مقابله با این عارضه باید ذخیره کلسیمی خاک وگیاه افزایش یابد.
انتهای پیام/ی
برچسب ها: خسارت ، پسته ، رفسنجان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار