معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت

ترویج فرهنگ دانش بنیان باید در کشور شکل بگیرد ، توسعه فضای جدید برای بازگشت مغزها به کشور و حمایت همه جانبه ستاد زیست فناوری از طرح‌های حوزه کشاورزی و طیور از جمله اخبار معاونت در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توسعه فضای جدید برای بازگشت مغزها به کشور، به ازای 10 دانشجو باید یک شرکت دانش‌بنیان وجود داشته باشد ، حمایت همه جانبه ستاد زیست فناوری از طرح‌های حوزه کشاورزی و طیور و  ترویج فرهنگ دانش بنیان باید در کشور شکل بگیرد از جمله عناوین مهم معاونت در فته گذشته است.

همکاری سازمان فضایی و دانشگاه چینی در پروژه مشترک منظومه ماهواره کوچک دانشجویی اپسکو
مجتبی سرادقی سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: با توجه به تصویب و آغاز رسمی پروژه طراحی و ساخت ماهواره کوچک دانشجویی اپسکو (SSS) با مدیریت و همکاری سه کشور ایران، چین و پاکستان، مقرر گردید ظرف چند روزآینده قرارداد طراحی و ساخت بخش‌هایی از این منظومه بین سازمان فضایی ایران و دانشگاه بیهانگ بعنوان نماینده چین منعقد گردد. این قرارداد سه سال بطول خواهد انجامید.
 
وی اظهار داشت: سازمان فضایی ایران این کار را در داخل کشور با همکاری نهاد‌های توانمند داخلی از جمله دانشگاه‌های دارای تجربه و زیرساخت‌های فضایی مناسب انجام خواهد داد.
 
 
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: هدف ما تغییر رویکرد اقتصادی بوده است تا از مبنای نفت به مبنای فکر و ایده حرکت کنیم.یک اتفاق تازه‌ای طی چهار سال گذشته افتاده است و در آن رویکرد اقتصادی از اقتصاد مبتنی بر منابع نفت به اقتصاد بر مبنای عقل و دانش تغییر کرده و اقتصاد کشور به سمت دانش بنیان شدن منتقل شده است.

وی بیان کرد: تغییر اقتصاد و درگیری آن به سمت دانش بنیان در اثر یک فرهنگ جدید در جامعه شکل گرفته است و معاونت علمی فناوری از پژوهش‌سراهای دانش آموزی حمایت ویژه‌ای می‌کند و این حرکت در جهت تجهیز وسایل در حوزه‌های نانو، سلول‌های بنیادی است تا یک تغییر نگرش جدی در نظام آموزشی ایجاد شود.

ستاری ادامه داد: دانشگاه‌های امروزه نسبت به سال‌های قبل تفاوت های اساسی پیدا کرده و مناطق نوآوری و هزاران استارت آپ در این مراکز شکل گرفته است که از دل این مناطق شرکت‌های دانش بنیان راه اندازی شده است.

 
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: علم باید به ثروت ختم شود و بهترین ثروت آن است که در اثر علم تهیه شده باشد.

وی ادامه داد:  در حال حاضر در صندوق نوآوری و شکوفایی حوزه‌های مختلف چون کاشت حلزون و پرنده‌های بدون سرنشین مشغول به فعالیت هستند و امروزه ۵۶ محصول در این نمایشگاه در معرض دید مردم و علاقمندان قرار گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری بیان کرد: در صندوق نوآوری ۴۳۶ طرح پایان یافته است که از این تعداد در طی چهار سال گذشته از ۳۳ شرکت به ۳هزار و ۳۳۲ شرکت دانش بنیان و سرمایه آنها از ۲۵ میلیارد به ۲هزار و ۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: ۵۶ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد شده و ۱۱ طرح مرتبط با آموزش و پرورش با هزینه‌ای بالغ بر یک و ۸۰۰ میلیارد تومان به آنها کمک مالی شده است.

 
حمایت همه جانبه ستاد زیست فناوری از طرح‌های حوزه کشاورزی و طیور
مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی  گفت: قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی برای توسعه کاربردهای مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی بوده که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد.
 
وی عنوان کرد: محصولات دام و آبزیان مانند ماهی، بز و گوسفند و حشرات در اولویت حمایت قرار دارند و اولویت انتخاب با طرح‌هایی است که تامین ۳۰ درصد از هزینه‌های اجرای آن‌ها از سوی بخش خصوصی تضمین شود.
 
قانعی ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای ترویجی سطوح بالاتر از اولویت برخوردارند وهمچنین طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی و دانش بنیان ارائه می‌شوند و تامین حداقل ۴۰ درصد از هزینه‍‌های آن‌ها از سوی دستگاه اجرایی (پژوهشی وغیر پژوهشی) صورت بگیرد و طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان ارایه شوند در اولویت انتخاب قرار دارند.


سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:  درهر بازدید با موارد جدیدی مواجه می‌شویم که این امر نشان از تحرک پارک علم و فناوری دارد و جوانان یک امیدی دارند تا بتوانتد کسب و کارهایی برای خودشان ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم و این خود نشان می‌دهد، قطعا به اهداف خود رسیده ایم.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: اما واقعیت این است که در یک مقطعی هستیم که این اعداد به صورت مقطعی بالا می رود و این نشان دهنده این است که پیشرفت خوبی داریم.

ستاری گفت: کشور به دنبال ایجاد این سیستم جدید است، یکی از مکان‌هایی که این سیستم خودش را قادر است نشان دهد، همین پارک علم و فناوری است.

وی بیان کرد: خوشبختانه حجم بسیار بالا و فوق العاده‌ای در دانشگاه‌ها است که در قالب شرکت‌های نوپا و شرکت‌های استاندارد فعال هستند و در حال رشد می‌باشند و امیدواریم به شرکت‌های دانش بنیان دنیا تبدیل شوند.

معاون علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: ترویج فرهنگ دانش بنیان باید در کشور رواج پیدا کند و این کم کم شکل می‌گیرد که خوشبختانه در بعضی از مواقع موفق بوده ایم.
 
مسعود عتیقی رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در بامداد روز پنج شنبه ماه به وضعیت بدر رسیده و کامل می‌شود و در نیمه شب همین روز ماه در اوج زمین قرار می‌گیرد و بیشترین مسافت را تا کره زمین دارد به طوری که فاصله ماه تا زمین ۴۰۶۲۱۲ کیلومتر می‌شود.
 
وی بیان کرد: در بامداد روز یک شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه سیاره کیوان در مدار ۳.۱ درجه جنوب کره ماه می‌شود و این سیاره کمترین فاصله را با قمر زمین دارد.

عتیقی ادامه داد: در روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سیاره تیر (عطارد) در ساعت سه و سی دقیقه بامداد به بیشترین کشیدگی غربی خود می‌رسد و به همین خاطر در بامداد روز پنج شنبه بهترین شرایط رصد این جرم آسمانی قبل از روشن شدن هوا و طلوع خورشید است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار