رئیس اطلاعات ملی آمریکا:

اوضاع سیاسی و نظامی افغانستان در ۲۰۱۸ بدتر خواهد شد

رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا می‌گوید با وجود افزایش کمک‌های نظامی آمریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان به طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.

اوضاع سیاسی و نظامی افغانستان در ۲۰۱۸ بدتر خواهد شد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دن کوتس رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا، می‌گوید با وجود افزایش کمک‌های نظامی از سوی آمریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تقریبا به طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.

کوتس به کمیته اطلاعاتی سنا آمریکا همچنین گفت گروه طالبان به احتمال زیاد نفوذ خود را در مناطق روستایی گسترش دهد در حالیکه ”وضعیت وخیم اقتصادی"، دولت افغانستان را ضعیف خواهد ساخت.

او افزود تلاش دولت برای پایان دادن وابستگی به کمک‌های خارجی زمانی می‌تواند نتیجه دهد که گروه‌های شورشی سد نفوذ شوند یا دولت با طالبان به توافق صلح برسد.

این در حالی است که رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا در باره توانایی‌های ارتش افغانستان برای شکست شورشیان ”خوشبین" نیست.
 
کوتس گفت ”عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان احتمالا به دلیل ترکیبی از عملیات‌های طالبان، تلفات، ترک ارتش از سوی افسران، ضعف در کمک لجستیک و رهبری ضعیف، بدتر خواهد شد".

مقام‌های ناتو و آمریکایی در افغانستان می‌گویند که ۶۲ درصد نفوس و ۵۷ درصد خاک افغانستان در کنترل دولت این کشور است و حضور شورشیان مخالف دولت در سایر مناطق مانع از اعمال کامل حاکمیت دولت بر تمامی خاک و جمعیت این کشور شده است.

چند رسانه آمریکایی اخیرا گزارش کردند که برخی مقام‌های دولتی آن کشور خواهان اعزام حداقل ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر برای مبارزه با طالبان در افغانستان شده‌اند.

بر اساس این طرح، که کلیات آن از جمله در روزنامه‌های آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز منتشر شده، همچنین به فرماندهان آمریکایی در افغانستان اجازه داده خواهد شد تا رهبران طالبان را در افغانستان هدف حملات هوایی قرار دهند.

این طرح که با انگیزه کمک به پایان دادن به شورش طالبان در افغانستان تهیه شده، برای اجرا باید به تصویب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، برسد. هنوز منابع رسمی ایالات متحده در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا روز ٢٥ مه در نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو شرکت کند و انتظار می‌رود تا آن زمان، نظر خود نسبت به استراتژی ایالات متحده در جنگ افغانستان را مشخص کرده باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار