سخنگوی نمايشگاه كتاب تهران در جمع خبرنگاران:

156 ناشر از نمايشگاه سال بعد محروم شدند

همایون امیرزاده در جمع خبرنگاران گفت: 156 ناشر که حقوق هم‌صنفان خود را رعایت نکردند، از حضور در نمایشگاه سی و یکم محروم شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایون امیرزاده سخنگوی‌ نمايشگاه كتاب تهران در مراسم اختتامیه در جمع خبرنگاران با ارائه آمار تخلفات و برخوردهای صورت گرفته، گفت: در نمایشگاه کتاب امسال 156 مورد اخطار کتبی محرومیت از نمایشگاه کتاب، 7 مورد حكم محروميت تا پایان اين نمایشگاه، 5 مورد حكم یک روز تعطیلی داده شد.
 
مصادیق تخلفات نقد کردن بن کتاب، واگذاری غرفه به غیر، ارائه کتاب سایر ناشران، ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی، عدم رعایت شئونات اسلامی و فروش کتاب بدون مجوز و شناسنامه بود.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال 3 هزار ناشر شرکت کرده‌اند که تخلفات حدود 5 درصد از ناشران را شامل می‌شود.

امیرزاده خاطرنشان کرد: پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ده غرفه اول، از رتبه يك تا سوم سه غرفه ناشران لاتین، رتبه چهارم در حوزه آموزشی، رتبه پنجم در حوزه لاتین، رتبه ششم و هفتم دانشگاهی، رتبه هشتم عمومی، رتبه نهم دانشگاهی و رتبه دهم در حوزه عمومی بود. فروش از یک میلیارد تا 6 میلیون برآورد شده است. همچنین، ده نشر پایین ترین میزان تراکنش را داشتند که هشتاد درصد آن در بخش عمومی بودند.
 
اميرزاده درباره میزان تراکنش‌ها بيان كرد: بیشترین تراکنش از سوی ناشران دانشگاهی، عمومی، کودک، لاتین، عربی و دیجیتال گزارش شده اند
 
اميرزاده در ادامه درباره روند ارزيابي تخلفات و صدور احكام گفت: کارگروه تخصصی به منظور رصد فعالیت ناشران و شناسایی موانع فعالیت های صنفی در نمایشگاه تشکیل شد. این کارگروه با دقت و وسواس اقدام به شناسایی و مجموعه ناشران در حوزه های مختلف کرد. حاصل تلاش این کارگروه مجموعه ناشرانی هستند که به مراکز پخش تبدیل شده بودند. اين ناشران شناسایی شده و قبل از طرح در هیئت رسیدگی به تخلفات، تذکرات لازم را دریافت کردند. بر اساس آیین نامه انضباطی نمایشگاه کتاب تهران ارائه کتب سایر ناشران توسط ناشران حاضر در نمایشگاه از مصادیق تخلف محسوب می شود. از حدود سه سال پیش تا کنون یکی از مطالبات جدی صنف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص معاونت فرهنگی، برخورد قاطع با اینگونه مراکز پخش بود. به نظر می‌رسد با اقداماتی که در سی امین نمایشگاه کتاب تهران انجام شد، می‌توان ارزیابی کرد سال آینده غرفه هایی که بیشتر به مراکز پخش شباهت دارند، به حداقل برسند یا به کلی از عرصه نمایشگاه حذف شود.

وی در پايان تاكيد كرد: در مجموع روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات روز پرکاری را گذراند. هیئتی که 60 درصد آن از صنوف هستند و همچنین کارگروهی که رصد مراکز پخش را بر عهده داشت. در مجموع 227 رای صادر شد که بر اساس این آرا 156 ناشر که حقوق هم‌صنفان خود را رعایت نکرده و مبادرت به تخلف آشكار کرده اند، از حضور در نمایشگاه سی و یکم محروم شده اند. از این تعداد 146 مورد تخلف مربوط به ارائه و فروش كتب سایر ناشران بوده است.

این مراکز پخش بیش از 70 درصد از محتوای غرفه هاشان مربوط به کتاب سایر ناشران بود و لازم بود که برخورد قاطعانه و جدی درباره شان صورت پذیرد. به همین دلیل با پشتوانه مطالبات صنفی و گزارشات دقیق کارشناسی که از سوی تشکل های نشر، مدیران سالن ها و مجموعه مجریان نمایشگاه بدون اغماض با این مصداق تخلف برخورد و آرای خود را صادر کردند.
 

انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار