در اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

وزیر ارشاد: شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی حوزه نشر ناممکن است

حل مسئله نشر و کتابخوانی‌ در جامعه به عزم ملی نیاز دارد و نمایشگاه کتاب سالم‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: در حوزه نشر به اتحادیه‌ها و نهادهای رسمی که دارای شخصیت حقوقی هستند امور مربوط به نشر را واگذار می‌کنیم، در سال 96 همه امور نمایشگاهی را بر مبنای برنامه‌ای که در ابتدای دولت به جامعه نشر قول داده بودیم واگذار می‌کنیم.

صالحی امیری افزود: وزارت فرهنگ، معاونت فرهنگی و مجموعه همکاران من در حوزه فرهنگ بقیه امور اجرایی را بر عهده می‌گیرند، اینکه این نمایشگاه با اعیاد شعبانیه‌ همزمان شد را به فال نیک می‌گیریم و برای ظهور حضرت حجّت دست به دعا و نیاش برمی‌داریم‌.

وزیر ارشاد ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران را بهار کتاب و کتابخوانی‌ اقتصاد نشر می‌دانم، این رخداد، یک رخداد فرهنگی در سطح ملی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی است و سالم‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شود، از این جهت که همزمان با نمایشگاه، گفتگوهای فرهنگی نیز برگزار می‌شود. می‌توانیم نمایشگاه سی‌ام را نمایشگاه گفتگوی فرهنگی بنامیم‌، کتاب مظهر گفتگوی فرهنگی در سطح ملی و در سطح بین‌الملل‌ است.

وی بیان کرد: حضور 140 نمایندگی از کشورهای دیگر، حضور مهمان ویژه ایتالیا و حضور مسئولان فرانسه ‌بیانگر توجه انقلاب اسلامی به ابعاد فرهنگی است و حضور استانبول‌ بیانگر روابط سالم با همسایگان است.

صالحی امیری اضافه کرد: اساسا یکی از فلسفه‌های تشکیل نمایشگاه پرسشگری‌ است، اگر نقد شکل نگیرد تفکر زیرزمینی‌ می‌شود و متفکران‌ به انزوا‌ می‌روند، اگر در جامعه سالم نقد سالم شکل بگیرد، متفکرانی‌ چون علامه طباطبایی‌ و مطهری به وجود می‌آیند، متفکران تشنه پرسش‌اند و متحجران‌ سیراب از پرسش‌. جامعه بی‌پرسش در فضای رسمی بی‌نیاز از کتابخوانی‌ است و در چنین جامعه‌ای انبوهی از آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جامعه‌ای که کتاب‌خوانی به ارزش ملی تبدیل نشود باید منتظر جهل و نادانی باشیم، در چنین جامعه‌ای رذیلت جایگزین فضیلت، فساد جای سلامت و نا‌امنی جای امنیت، شایعه جای دروغ‌، منافع فردی جای منافع ملی را می‌گیرد، بنابراین کتاب بخوانیم و دیگران را تشویق به کتابخوانی‌ کنیم تا جامعه‌ای با زیست فرهنگی داشته باشیم.

صالحی امیری با بیان اینکه ما بر این باور هستیم که حل مسئله کتاب، نشر و کتابخوانی‌ در جامعه به عزم ملی نیاز دارد، اظهار داشت: سی‌امین‌ نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسید اما همچنان کتاب و اقتصاد نشر با ده‌ها‌ مشکل مواجه است. اقتصاد نشر‌ و موضوع کتابخوانی‌ نباید مغفول‌ بماند، کتاب رکن پایدار فرهنگ ایرانی– اسلامی است و منبع همه حوزه‌های فرهنگی مثل تئاتر و موسیقی است، زوال کتابخوانی‌ زوال پیوند‌های اجتماعی است و کتاب می‌تواند بشریت را از کوپولیسم‌ نجات دهد، تمام قوا باید همکاری کنند تا فرهنگ در این کشور شکوفا شود، شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی نشر ناممکن‌ است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب با زیرساخت‌های مناسب حق مسلم‌ مردم و ناشران است، بابت همه مشکلاتی که برای اصحاب نشر و مردم به وجود آمد، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در نمایشگاه سی‌ویکم شاهد این مشکلات نباشیم، باید تلاش کنیم فرصت‌ها را تقویت و آسیب‌ها را رفع کنیم، از همه مؤلفان، ناشران و اصحاب قلم‌ به خاطر مشکلات و مسائلی که در این مدت خصوصاً در زمان بارندگی مواجه شدند عذرخواهی می‌کنم.

صالحی امیری ضمن تشکر از اعضای معاونت فرهنگی، مؤسسه نمایشگاه‌ها، مدیران و کارکنان شهر آفتاب و مترو و مجموعه کسانی که در این چند روز زحمت کشیدند، تأکید کرد: از فردا سیاست واگذاری اختیارات اجرایی نمایشگاه را نه فقط در تهران بلکه در استان‌ها‌ بر اساس اعلام آمادگی اتحادیه اقدام عملی خواهیم کرد، باید با تدوین پیش‌نویس و تفاهم‌نامه هم در تهران و هم در استان‌ها مسئولیت اجرایی را واگذار کنیم و حمایت خود را از صنعت نشر ادامه بدهیم. سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه واگذاری مسئولیت اجتماعی افزایش میزان مشارکت‌ها است، همه اتحادیه‌ها باید تقویت شوند تا زمانی که بتوانند این مسئولیت را به انجام برسانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار