در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مدارس تلفیقی در عرصه کودکان استثنایی نیازمند آگاهسازی است

جایابی کودکان کم‌شنوا در مدارس عادی برای تغییر نگرش کافی نیست بلکه این افراد نیاز به آموزش‌های ویژه در جهت بهبود نگرش دارند و مدارس تلفیقی در عرصه کودکان استثنایی نیازمند آگاهسازی است.

مدارس تلفیقی در عرصه کودکان استثنایی نیازمند آگاهسازی است
گیتا موللی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: قصه‌ها همیشه همراه با نکات آموزنده‌ای هستند که به طور غیر مستقیم پیامی را که می‌خواهیم به کودکان به طور مستقیم بیاموزیم با بیان کودکانه به آن‌ها می‌آموزند، چون قصه‌ها برای کودکان دلپذیرند و از آن لذت می‌برند یکی از بهترین شیوه‌های آموزشی است.  
 
وی افزود: قصه‌ها کودکان را به فکر کردن وا می‌دارند و کودکان با همانند سازی با شخصیت قصه خود را به جای این افراد می‌گذارند و این امر بر شناخت و عاطفه و رفتار کودکان در مورد مسئله‌ای که می‌خواهیم آموزش دهیم تأثیر می‌گذارد که در صورت مواجهه با شخصیتی که مورد بحث است باور‌ها و عاطفه و رفتاری ش. فکنی، انتقال عواطف و آرزو‌ها است که این نقش اساسی در تغییر نگرش و پذیرش کودکان ناشنوا از سوی همسالان عادی شان دارد.
 
وی با اشاره به پژوهش صورت گرفته در راستای آگاه‌سازی متمرکز بر قصه گویی بر نگرش کودکان عادی در مورد همسالان کم شنوا در مدارس تلفیقی گفت: ممانعت مسؤلین برای دادن مجوز برای اجرای کار پژوهش، در اختیار قرار ندادن دانش آموزان برای مداخله آموزشی به دلیل کمبود وقت و اجرای برنامه‌های درسی دانش آموزان و کمبود منابع برای قسمت پیشینه و تحلیل پژوهش از محدودیت‌های پژوهش بود که با رفع آن می‌توانیم شاهد جریانات خوبی در عرصه حمایت از کودکان استثنایی کشور، ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان عادی، والدین آن‌ها و آگاهسازی پویای جامعه باشیم.
 
موللی افزود: اگر پژوهش حاضر در یک نمونه بزرگتر برای تعمیم راحت به جامعه انجام شود، با توجه به نگرش منفی در جامعه نتایج این پژوهش دراختیار روان‌شناسان، معلمان و مربیان جهت بهبود نگرش دانش‌آموزان عادی در مدارس و کلینیک‌ها قرار گیرد، آن‌ها می‌توانند براساس یافته‌های تحقیق، برنامه‌ریزی مناسبی جهت بهبود نگرش دانش آموزان اتخاذ کنند و همچنین اهدای قصه‌ها به دانش آموزان و جا دادن این قصه‌ها در کتابخانه‌های مدارس تلفیقی می‌تواند گامی در جهت بهبود نگرش محسوب شود.

وی گفت: برنامه آگاه سازی متمرکز بر قصه گویی بر نگرش کودکان عادی در مورد همسالان کم‌شنوا در مدارس تلفیقی تأثیر مثبت داشته است و اگر کودکان کم شنوا در کنار کودکان عادی باشند بهتر می‌توانند در جامعه رشد کنند، زیرا از ابتدا در جامعه‌ای که افراد عادی هستند وارد می‌شوند بعد‌ها مشکلاتی از قبیل خجالت در حضور افراد عادی نخواهند داشت و کودکان عادی به این افراد به چشم یک فرد غیر طبیعی نگاه نمی‌کنند.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اختصاص مراکزی از سوی مسؤلین به دانشجویان برای اجرای کار پژوهش، جهت از بین نبردن روحیه‌ی تحقیق در دانشجویان در راستای حمایت عالمانه کودکان استثنایی را از رسالت‌های دانشگاهی توانبخشی، مراکز بهزیستی و سایر نهادهای متولی دانست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار