لک و پیس و تاثیرات متفاوت آن بر جسم و روح

ویتیلیگو (پیسی) نوعی بیماری پوستی است که منشأ ژنتیکی دارد و علت آن ناشناخته است.

لک و پیس و تاثیرات متفاوت آن بر جسم و روحبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تاثیر بیماری متفاوت است. گاهی روی جسم است و گاهی بر روح و روان. اما اگر این بیماری روی ظاهر هم تاثیر بگذارد، دیگر تحمل آن سخت تر می شود. بیماری «ویتیلیگو» همان «لک و پیس» است، گاهی با تاثیری که روی ظاهر می گذارد سبب می شود تا بیمار در یک سیکل استرس – تشدید بیماری – استرس قرار گیرد که درمان را سخت می کند و نیاز به همکاری و حمایت خانواده و جامعه، مشاور یا روانپزشک است.

دلیل (پیسی) ویتیلیگو

ویتیلیگو (پیسی) نوعی بیماری پوستی است که منشأ ژنتیکی دارد و علت آن ناشناخته است. در این بیماری، سلول های انتهایی پوست علیه ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ساز پوست) آنتی بادی هایی می سازند که باعث از بین رفتن آنها و در نتیجه بی رنگ شدن نواحی خاصی از پوست بدن می شود. این بیماری که با عنوان لک و پیس هم شناخته می شود، به صورت لکه هایی کمرنگ تر یا بدون رنگ نسبت به پوست طبیعی ظاهر می شود.
 
لک و پیس درمان قطعی دارد؟!

محققان درباره علت بیماری نظریه های متفاوتی ارائه کرده اند اما اصلی ترین نظریه در این زمینه، خود ایمنی علیه سلول های ملانوسیت است که بر اثر حمله سلول های ایمنی و از بین رفتن ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ساز)، ایجاد می شود. در بدن این بیماران آنتی بادی هایی تولید می شود که ملانوسیت های پوست خودشان را تخریب می کنند.

شیوع بیماری

اولین نشانه های بیماری ظهور لکه های سفید روی پوست است که می تواند در نواحی مختلف بدن چون دور چشم ها، دور دهان، آرنج ها، زانوها، قوزک پاها و انگشتان دست و پا و همین طور نواحی تناسلی و دور سینه ها ظاهر شود. ابتدا بیمار متوجه لکه های کم رنگ در پوست می شود که ممکن است ته رنگ قرمزی هم داشته باشند. به خصوص در حاشیه ها و بعد از مدتی کاملا بی رنگ می شوند.

تشخیص ویتیلیگو

اگر پزشک به بیماری ویتیلیگو در شخص مشکوک شد، از او در مورد تاریخچه بیماری اش سوال می کند. نکات مهم در یک تاریخچه پزشکی، سابقه خانوادگی، آفتاب سوختگی، استرس یا بیماری جسمی و سفید شدن زودرس موها (قبل از 18 سالگی) است. ممکن است پزشک از محل پوست گرفتار نمونه برداری کند و یا برای بررسی شمارش سلول های خونی و عملکرد تیروئید از خون نمونه گیری کند.

پیشرفت ویتیلیگو

وسعت، دوره و شدت از دست رفتن رنگدانه در اشخاص مختلف متفاوت است. افرادی که پوست روشنی دارند معمولا در تابستان متوجه تفاوت رنگ بین نواحی مبتلا و سایر نقاط سالم پوست که برنزه شده می شوند. پیشی در افراد با پوست تیره بسیار واضح تر از روشن پوستان است.
 
در موارد شدید ممکن است رنگدانه در همه جای پوست از بین برود و پوست یکسره سفید شود. هیچ راهی برای پیشگویی این که فرد چقدر رنگدانه از دست خواهد داد یا این که بیماری او چقدر طول خواهد کشید وجود ندارد. یک لک ویتیلیگو به صورت ناحیه ای به رنگ سفید شیری رنگ دیده می شود. با این حال میزان تخریب رنگدانه در هر لک می تواند با سایر لک ها متفاوت باشد.
 
لک و پیس درمان قطعی دارد؟!

در یک لک ممکن است سایه های مختلفی وجود داشته باشد و نیز یک ناحیه تیره تر، نواحی سفید شده را احاطه کرده باشد. پیسی اغلب با از دست رفتن ناگهانی رنگدانه در یک نقطه از پوست شروع می شود. این فرآیند می تواند ادامه یابد و یا به دلایل ناشناخته خود به خود متوقف شود. دوره های از دست رفتن رنگدانه و متعاقب آن ثابت ماندن رنگ لک و دوباره از دست رفتن رنگدانه به طور مداوم تکرار می شوند.
 
بازگشت خود به خودی رنگ به لک های سفید شده خیلی به ندرت اتفاق می افتد. بعضی از بیماران که تصور می کنند بیماری شان خوب شده، در واقع تمام رنگدانه پوست خود را از دست داده و پوست شان یکدست سفید شده است. گرچه رنگ پوست این افراد یک دست سفید شده ولی آنها باز هم به پیسی مبتلا هستند.

سن ابتلا، جنس مبتلا

ویتیلیگو در هر سنی ممکن است ظاهر شود. در هر دو جنس زن و مرد دیده می شود. آغاز بروز ویتیلیگو ممکن است از دوران شیرخوارگی باشد اما تا اوایل دهه دوم عمر فرصت ظهور و بروز دارد. شیوع بیماری در مرد و زن برابر است و تفاوت جنسیتی وجود ندارد.

روش های درمان

روش هایی مثل پانچ گرافت وجود دارد که در آن با گرافت های بسیار کوچک (چند میلی متری) که از پوست نواحی سالم برداشته شده و در فواصل منظم و نزدیک به هم در نواحی بی رنگ قرار داده می شود، ایجاد رنگدانه سازی القا می شود؛ اما برای این کار باید بیماری فرد برای مدت طولانی غیرفعال بوده باشد یعنی ضایعات جدیدی به وجود نیامده باشند ولی جایگزینی کامل پوست بدون رنگدانه با پوست رنگدانه دار به صورت گرافت غیرممکن است.

منبع:سلامت

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.