مستند «ماه و آینه» به بهانه معرفی آداب و رسوم رمضانی روستای مندگناباد، دیگر ویژگی‌های مختلف این روستا را نیز به تصویر کشیده است.

«ماه و آینه» روستای مندگناباد را به بهانه آداب و رسوم رمضانی، معرفی می‌کندعباس مهاجران کارگردان مستند «ماه و آینه» از مجموعه «برای مهمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره این قسمت مستند گفت: وقتی شبکه مستند تصمیم گرفت مجموعه مستندی درباره آداب و رسوم ماه رمضان در سراسر کشور بسازد، ساخت قسمت‌های مربوط به خراسان رضوی به من سفارش داده شد. من هم برای اولین قسمت سراغ روستای مند گناباد در جنوب خراسان رضوی رفتم.

وی افزود: این روستا سابقه خاصی در سفالگری و نقوش دارد اما متأسفانه در برخی جاها این سابقه ناشناخته مانده است. همچنین دارای قنات قصبه مربوط به دوران هخامنشی است که ثبت جهانی شده، تنها محل تأمین آب روستاییان برای زندگی و باغ‌های زعفران است و جا دارد بیشتر معرفی شود. ما کار را با این دو محور آغاز کردیم و به مسائل دیگری نیز پرداختیم.

این مستندساز یادآور شد: بخشی از کار به معرفی این روستا می‌پردازد و در بخش دیگر غذاهای محلی گناباد که به ویژه برای سحر و افطار طبخ می‌شوند، معرفی شده‌اند.

مهاجران «ماه و آینه» را یک مستند بازسازی توصیف کرد و گفت: در این مستند با دختر خانمی به نام مبینا همراه می‌شویم که روزه اولی است و به این ترتیب جلو می‌رویم که ابتدا گوینده نریشن وارد قصه می‌شود و ادامه قصه را مبینا تعریف می‌کند. خود او حسابی به این کار علاقه‌مند بود و حضور مائده دوست همسن و سالش در مستند نیز داستان‌های جالبی را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه پیش تولید این مستند از شب عید نوروز آغاز شده و تا پایان اردیبهشت تصویربرداری و سپس تدوین آن ادامه داشته، تأکید کرد: قصد داشتیم مستندی بسازیم که صرفا به رسوم رمضانی منحصر نباشد و مخاطبان با تماشای آن با ویژگی‌های مختلف این روستا، از برخی مراسم‌ها تا غذاهای محلی‌شان آشنا شوند و کار ماندگاری تولید کرده باشیم.

«ماه و آینه» اولین قسمت از مجموعه «برای مهمانی»به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدیتولید جدید شبکه مستند، دوشنبه 8 خرداد ساعت 22 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و سه شنبه 9 خرداد ساعت 9 بازپخش می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار