تایید مرگ هیرکان در پارک ملی گلستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت : نتایج حاصل از پایش ماهواره ای حاکی از تلف شدن هیرکان ماده پلنگ گلستان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ اسماعیل مهاجر افزود : با توجه به کسب اطلاعات ماهواره ای و میدانی مشخص شد که متاسفانه هیرکان ماده پلنگی که در تاریخ 2 شهریور سال 95 در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود، از بین رفته است .
 
او با اشاره به شایعات موجود در فضای مجازی و بعضی سایت ها مبنی بر تلف شدن این حیوان و جابه جایی قلاده توسط محیط بانان گفت : اینکه هیرکان مرده قطعی است؛ ولی شایعه جابه جایی قلاده توسط محیط بانان واقعیت ندارد.
 
وی تصریح کرد: لاشه هیرکان پیدا نشده و در حالی محیط زیست گلستان را متهم به پنهان کاری می کنند که ما برای شفاف بودن روند کار و ثبت اطلاعات حیوان رهاسازی شده، قلاده ردیاب ماهواره ای خریداری کرده و به گردن او نصب کردیم. در صورتی که اگر به دنبال پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی شفاف بودیم ردیاب نصب نمی کردیم؛ همچنانکه نصب ردیاب، در بسیاری از رهاسازی های حیات وحش عموما انجام نمی گیرد.
 
مهاجر با اشاره به اختلافات بین کارشناسان درباره آزادسازی یا زندگی در اسارت برای هیرکان، افزود: بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که یک روز زندگی در طبیعت برای این حیوان از سال ها زندگی در اسارت، آنهم در باغ وحش بهتر است. کارشناسان خود ما هم همین نظر را داشتند و برای همین، هیرکان را رها کردیم . بر این اساس در برنامه داریم که ورکان ( پلنگ نر ) را هم در روزهای آتی با حضور کارشناسان ملی و بین المللی رهاسازی کنیم .
 
او با بیان اینکه در دولت یازدهم به دنبال این نبودیم که حیات وحش تحویل باغ‎وحش‎ها داده شود، افزود: از روز نخست برای رهاسازی این پلنگ‎ها برنامه داشتیم و بسیاری از موارد را در روند رشد آنها رعایت کردیم تا آمادگی زندگی در خارج از قفس را داشته باشند.
 
مهاجر گفت : کمپین های مختلفی با ارسال نامه به اداره کل خواستار رهاسازی این دو حیوان در طبیعت استان گلستان شدند و از ما خواستند که به هیچ عنوان این حیوانات به باغ وحش تحویل داده نشوند .
 
مهاجر تصریح کرد : این کار از ابتدا یک کار علمی و با مشاوره گرفتن از کارشناسان و اساتیدی خبره مانند دکتر کیابی ، مهندس قائمی ، پرفسور آدریان دی یونگ  نماینده Iucn  و دکتر لنی هارت نماینده انجمن فوک خزری از کشور هلند بوده است . ما قصد کار علمی داشتیم و این کار برای نخستین بار در تمام ایران در گلستان و در پارک ملی گلستان انجام شد که بهترین زیستگاه و مامن برای زندگی پلنگ است.
 
مهاجر در ادامه ضمن اشاره به عدم تخصیص بودجه ای در زمان نگهداری این حیوانات از سوی دفتر حیات وحش سازمان گفت : ما با تمام بضاعتی که داشتیم توانستیم این دو حیوان را 27 ماه تیمار و نگهداری کنیم و هیچ یک از دستگاه های مرتبط ، کمکی برای نگهداری این دو حیوان به ما نکردند.
 
نگهداری حیات وحش کار بسیار سختی است و هزینه بالایی برای این دو حیوان در امر تغذیه و مراقبت های پزشکی و دارویی کردیم .حیوانات پستاندار مانند انسان می مانند که وقتی به سن باروری می رسند حتما باید برای آنها تعیین تکلیف شود با هماهنگی با سازمان، ماده پلنگ هیرکان که به سن باروری رسیده بود با حضور خانم ابتکار و نمایندگان بین المللی iucn در پارک ملی گلستان که شباهت به زیستگاه خودشان داشت و دارای کمترین تماس با انسان بود  رهاسازی شد .
 
مهاجر گفت : رژیم غذایی این حیوانات بر اساس سلایق غذایی این حیوان با مشورت با کارشناسان تعیین شد و بهترین امکانات غذایی و نحوه تغذیه و نگهداری آموزش داده شد تا به صورت وحشی بار بیایند و چون این حیوان بسیار مخفی زندگی می کند دوربین مداربسته در قفس این حیوانات کار گذاشته شد تا کمترین میزان رویت انسان را داشته باشند و رفتارهایش از راه دور ثبت شوند.
 
او گفت : پلنگ، گونه حمایت شده است و ما در استان گلستان بیش از 250 قلاده پلنگ داریم که تعداد 35 قلاده در پارک ملی گلستان زندگی می کنند. ما هم این حیوان را برای رهاسازی در استان گلستان نگهداری کردیم که زیستگاه بسیار خوبی برای پلنگ است.
 
مهاجر گفت : پس از رهاسازی پلنگ در طبیعت، ممکن است توسط شکارچی از بین برود یا اینکه توسط پلنگ بزرگتر یا حیوان درنده دیگری کشته شود که این موارد برای هیرکان هم دور از انتظار نبود.
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بلالی
۱۳:۰۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
کدام رد یاب؟؟؟پس لاشه حیوان کو؟ممین باشید از روی عمد پنهان کاری میکنند تا کوتاهی محیط زیست لو نرود
آخرین اخبار