لرستان؛

افطار با آب یخ سردرد شدید را در پی دارد/ پرهیز از خوردن چای پررنگ و قهوه در وعده سحری

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان لرستان گفت:روزه داران از آب یخ و نوشیدنی‌های خیلی سرد در هیچ شرایطی برای باز کردن افطار خود استفاده نکنند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،مهناز مردانی؛ متخصص تغذیه وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تمامی روزداران اعم از روزه داران اولی، ورزشکاران، زنان و مردان حتما وعده سحری را به طور کامل بخورند؛ زیرا در این فصل گرم سال که بدن ۱۶ تا ۱۷ ساعت آب و غذا دریافت نمی‌کند باعث افت شدید قند خون می‌شود.

وی جهت جلوگیری از بروز افت قند خون شدید در افراد روزه دار گفت: روزه داران باید کمی زود‌تر از خواب بیدار شوند تا فرصت کافی برای خوردن سحری داشته باشد.
مردانی، با بیان این که یک سحری مناسب می‌تواند مشابه یک ناهار ساده و یا یک صبحانه کامل باشد، گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پر ادویه، شوری‌ها و ترشیجات جدا خوداری شود، زیرا باعث عطش و تشنگی شدید در طول روز خواهد شد.

مردانی تاکید کرد: روزه داران حتما از غلات، حبوبات، سبزی‌های تازه و میوه‌های مختلف بعد از افطار استفاده کنند.

وی با اشاره به این که یکی از راه‌کارهای مهم پیشگیری از عطش شدید خوردن سبزی‌ها و میوه‌های آبدار مانند هندوانه است؛ اظهار داشت: بخش عظیمی از آب مورد نیاز بدن در طول روز از طریق تناول میوه‌های آبدارتأمین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای پر رنگ خودداری شود چرا که این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود در همان ساعات اولیه روز بخشی از عظیمی از آب بدن به صورت ادرار دفع شده و باعث تشنگی در طول روز شود.

مردانی، با بیان این که از خوردن یک جای مایعات هنگام سحر پرهیز شود، گفت: خوردن یک جای مایعات باعث پر شدن حجم معده و عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز می‌شود.

وی با اشاره به این که در طی یک تا دو ساعت اولیه مایعات مصرف شده تقریبا کامل دفع می‌شود، عنوان کرد: از هنگام افطار تا سحر به صورت متناوب حدود ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف شود تا به تدریج جذب بدن شود.

عضو شورای بسیج جامعه پزشکی لرستان ادامه داد: خوردن سوپ‌ها و آش‌های رقیق نیز توصیه می‌شود، زیرا نیاز روزه داران را به مواد غذایی و بخشی از آب بدن را تأمین می‌کند.

مردانی با بیان این که بهترین مواد غذایی که برای یک افطاری کامل پیشنهاد می‌شود استفاده از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیرخشک است، اظهار داشت: مواد قندی به تدریج قند خون بدن را بالا برده و تعادل قند خون را در بدن برهم نمی‌زنند در کنار این مواد قندی بهتر است از یک لیوان شیر یا یک نوشیدنی ولرم استفاده شود تا دستگاه گوارش آمادگی لازم برای دریافت یک وعده غذایی کامل را پیدا کند.

مردانی، عضو شورای بسیج جامعه پزشکی لرستان افطار کردن با نوشیدنی‌های خیلی سرد و آب یخ مضر را دانست و گفت: روزه داران از آب یخ و نوشیدنی‌های خیلی سرد در هیچ شرایطی برای باز کردن افطار خود استفاده نکنند، زیرا موجب فشار شدید به دستگاه گوارش شده و سر دردهای شدید را در پی دارد چرا که حرارت بدن و دمای آب یکسان نیست و مقدار زیادی از آب به صورت عرق دفع شده و این عدم تعادل بین درجه حرارت بدن با آب یخ موجب بروز این عارضه می‌شود.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.