ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شرایط داخلی افغانستان فضا را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد/ دعوت نیروهای امنیتی و مردم به خویشتنداری

کارشناس ارشد مسائل افغانستان با بیان اینکه پیامدهای این انفجار به شرایط داخلی افغانستان بر می‌گردد، گفت: افغانستان اکنون در شرایط منفی قرار دارد و به خویشتن‌داری نیروهای دولت و نیروهای مردم نیاز است.

شرایط داخلی افغانستان فضا را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد/ دعوت نیروهای امنیتی و مردم به خویشتنداریپیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عاملان انفجار خونین کابل و کشته شدن مردم بی‌دفاع و روزه‌دار با بیان اینکه دولت افغانستان معتقد است شبکه حقانی که مورد حمایت ISI است، انفجار اخیر را انجام داده در حالی که پاکستانی‌ها این موضوع را رد کردند، اظهارداشت: اکنون ابهامات جدی وجود دارد که این عملیات را چه کسی انجام داده است. از یکسو طالبان که اصلی‌ترین گروه مخالف دولت وحدت ملی است رسما اعلام کرد این انفجار کار آنان نبوده است. از آن جایی که شبکه حقانی هم بخشی از طالبان است، یعنی آقای حقانی خودش معاون رهبر طالبان است علی‌القاعده وقتی طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده نمی‌گیرد و آن را رد می‌کند معنی‌اش این است که شبکه حقانی هم نمی پذیرد. هر چند خود شبکه حقانی تا حالا اعلامیه در این رابطه صادر نکرده است.
 
وی اضافه کرد: بعضی‌ معتقدند چون این عملیات واکنش منفی زیادی داشت و در سطح بین‌الملل با محکومت روبه‌رو شد هر گروهی که مرتکب چنین جنایتی شده است، سعی می‌کند خودش را درگیر عواقب منفی این مسئله نکند. اما چیزی که مسلم است پیامدهای این انفجار به شرایط داخلی افغانستان بر می‌گردد.

ملازهی بااشاره به اختلافات داخلی در افغانستان تصریح کرد: اکنون دولت وحدت ملی در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارد اختلاف‌نظر‌ها بین دو جناح تشکیل‌دهنده وحدت ملی بسیار بالا گرفته، از یک طرف موقعیت عبدالله عبدالله ضعیف شده است و از طرف دیگر گروهی که نمایندگی جبهه شمالی را داشت یعنی (حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی)، آن‌ها هم تا حدی با عبدالله را دور زدند و در رهبری جدید معترض بودند و راهش ندادند. بنابراین از دید کسانی که این عملیات را انجام دادند زمان مساعدی برای اینکه بحران داخلی افغانستان را تشدید کنند بوده است.

کارشناس ارشد مسائل افغانستان اضافه کرد: اگر این مسئله در کنار وضعیت ژنرال دوستم که نمایندگی قومیت ازبک را دارد و در حاکمیت تحت فشار بوده و در محاصره خانگی قرار گرفته بود؛ مورد نظر قرار بگیرید، شرایط برای کسانی که به دنبال ساقط کردن دولت افغانستان هستند، چه طالبان باشد و چه کسانی که داخل خود کابل چنین چیزی را دنبال می‌کنند شرایط مساعد است.

وی با اشاره به تظاهرات دو روز گذشته با بیان اینکه متأسفانه برای اولین بار بعد از سقوط طالبان است که مردم رویاروی نیروهای دولتی قرار می‌گیرند و آن‌ها به جمعیت شلیک می‌کنند، تصریح کرد: در این تظاهرات گفته می‌شود که 5 نفر کشته شده‌اند که این موضوع پدیده بسیار منفی است و می‌تواند پیامدهای منفی برای دولت وحدت ملی داشته باشد. به خصوص تصور می‌شود این تظاهرات تنها در ارتباط با توده‌های مردم نیست؛ بلکه دست‌هایی در پشت پرده است مخالفین دولت در آن دخالت داشته‌اند و به این تظاهرات دامن می‌زنند و رویارویی بین مردم دولت و نیروهای امنیتی ایجاد می‌کنند که این موضوع اگر حقیقت داشته باشد برای مردم افغانستان و هم برای دولت کنونی بسیار خطرناک است.

کارشناس افغانستان گفت: دولت نمی‌تواند روبه‌روی مردم دست به سلاح ببرد. چرا که چنین عملی موقعیت دولت را تضعیف می‌کند. حتی اختلافات برای عبدالله عبدالله و اشرف غنی را تشدید می‌کند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است به سقوط دولت افغانستان منجر شود.

ملازهی خاطر نشان کرد: برداشت من این است که افغانستان اکنون در شرایط منفی قرار دارد و به خویشتن‌داری نیروهای دولت و نیروهای مردم نیاز است در آن طرف هم مخالفین و کسانی که فکر می‌کنند تحریک احساسات مردم در این شرایط می‌تواند فضا را به نفعشان تغییر دهد هم اشتباه می‌کنند؛ برنده اصلی این قضایا نیروهایی خواهند بود که خارج از دولت وحدت ملی قرار دارند و فکر می‌کنند با تضعیف دولت می‌توانند خودشان به قدرت برسند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.