ویکی‌لیکس: آمریکا از حمایت قطر و عربستان از تروریست‌ها مطلع بوده است

ویکی‌لیکس ایمیلی از وزیر خارجه پیشین آمریکا افشا کرد که از آگاهی این کشور از حمایت عربستان و قطر از تروریست‌ها در منطقه پرده برمی‌دارد.

آمریکا از حمایت قطر و عربستان از تروریست‌ها مطلع بودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یکی از ایمیل‌های «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا،  که از سوی وب‌سایت «ویکی‌لیکس» افشا شد نشان می‌دهد مقامات آمریکایی از حمایت قطر و عربستان سعودی از عملیات‌ تروریستی مختلف در خاورمیانه آگاه بوده‌اند.

این ایمیل که اواخر روز دوشنبه منتشر شد متعلق به اوت 2014 بود و به «جان پودستا»، مشاور باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، ارسال شده بود.

موضوع ایمیل مبارزه با گروه تروریستی داعش و تحولات نظامی در سوریه و عراق بود. همچنین منابع اطلاعات درج شده در این ایمیل، اطلاعات آمریکا و منطقه‌ای بودند.

در این ایمیل آمده است: «ما باید از امکانات اطلاعاتی و دیپلماتیک خود برای اعمال فشار بر دولت‌های قطر و عربستان استفاده کنیم. این دو کشور به طور مخفیانه داعش و دیگر گروه‌های افراطی حاضر در منطقه را از لحاظ مالی و لجیستیک حمایت می‌کنند».

همچنین در این ایمیل به رقابت دوحه و ریاض برای سلطه بر جهان سُنی اشاره شده است.

این در حالیست که عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز دوشنبه اعلام کردند به دلیل حمایت قطر از سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع می‌کنند. سران لیبی، دولت مستعفی یمن و مالدیو نیز به تبعیت از دیگر عربستان از قطع روابط خود با قطر خبر دادند.

وزارت خارجه قطر اتهام دخالت دوحه در امور داخلی دیگر کشورها را رد کرد و از تصمیم کشورهای حوزه خلیج فارس برای قطع روابط دیپلماتیک با این کشور ابراز تأسف کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار