شهرکرد؛

رویشگاه طبیعی کرفس کوهی ثبت ملی شد

رویشگاه طبیعی کرفس کوهی (کلوس) در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ ثبت ملی شد.

رویشگاه طبیعی «کلوس» در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ بهمن عسگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: رویشگاه طبیعی کلوس (کرفس کوهی) در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

عسگری با بیان اینکه گیاه بومی و خودرو کرفس از گونه‌های معطر دارویی، تغذیه‌ای و علوفه‌ای منطقه زاگرس مرکزی است افزود: بهره برداری بی رویه و نامناسب و ریشه کنی این گیاه در دهه‌های اخیر، آن را در معرض خطر انقراض قرار داد.

وی اضافه کرد: این اداره کل جهت کمک به حفظ این گونه ارزشمند، در سال ۱۳۹۴ اقدام به تهیه پرونده برای ثبت آن در فهرست آثار ملی کرد که پس از طرح و بررسی در کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی کشور، در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵ و به شماره ۳۳۸ به ثبت رسید.

«کرفس کوهی» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که در صورت آسیب نرسیدن به ریشه آن سالیان سال رویش دارد.

دوره رویش این گیاه از هفته آخر اسفند همزمان با آب شدن برف‌ها در دامنه کوهستان‌ها و ارتفاعات آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و ارتفاع آن به ۱۲۰ و گاهی تا ۲۰۰ سانتیمتر هم می‌رسد.

تا کنون بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی ملموس و ۴۷ اثر معنوی استان چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

گفتنی است: «سرآقا سید» روستایی از توابع دهستان میان‌کوه موگویی در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری چهارمحال و بختیاری است که در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این روستا با معماری کوهپایه‌ای و پلکانی، به ماسوله زاگرس شهرت دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار