شهرکرد؛

هجوم ملخ‌ها به مراتع و رویشگاه‌های کرفس در کوهرنگ

هجوم ملخ‌ها، رویشگاه‌های کرفس در مراتع شهرستان کوهرنگ را تهدید می‌کند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰۰ هکتار از مراتع رویشگاه کرفس شهرستان کوهرنگ به ویژه منطقه سرآقا سید در معرض هجوم ملخ قرار گرفته است.

وی افزود: هجوم ملخ‌ها به این مراتع بی سابقه می‌باشد که با برنامه ریزی انجام شده عملیات مقابله با این آفت در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

محمدی مقدم اضافه کرد: به دلیل سخت گذر بودن منطقه، سم پاشی با سختی و هزینه‌های زیست محیطی انجام می‌شود و ممکن است به مراتع آسیب برساند.

وی، مشارکت مردم محلی منطقه را بهترین راهکار کنترل ملخ‌ها دانست و گفت: جمع آوری دستی ملخ‌ها علاوه بر اینکه موثر و کارسازتر می‌باشد برای مردم محلی نیز توجیه اقتصادی دارد و می‌توان آن‌ها را به شیلات و مرغداری‌ها عرضه کرد.

محمدی مقدم با بیان اینکه ملخ‌ها با جویدن ساقه کرفس‌ها سبب از بین رفتن بذر این گونه با ارزش گیاهی می‌شوند ادامه داد: اگر به موقع با این ملخ‌ها مبارزه نشود، خسارت‌های زیادی وارد می‌شود.

گفتنی است: رویشگاه طبیعی کرفس کوهی (کلوس) در روستای سرآقاسید در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵ و به شماره ۳۳۸ به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

«سرآقا سید» روستایی از توابع دهستان میان‌کوه موگویی در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ‌می‌باشد که در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

«کرفس» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که دوره رویش آن از هفته آخر اسفند همزمان با آب شدن برف‌ها در دامنه کوهستان‌ها و ارتفاعات آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام/ز

جمع آوری دستی ملخ ها از سطح مزارع

برچسب ها: هجوم ، ملخ ، کوهرنگ ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.