کنه عامل شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی

پیشگیری مهم‌ترین موضوع در ارتباط با بیماری تب کریمه کنگو

بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام‌های آلوده بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سعید دادگرنیا سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بهاباد در ارتباط با بیماری تب کریمه کنگو و راه‌های مقابله با آن مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور، پیشگیری مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این بیماری است.

دادگرنیا تب کریمه کنگو را یک بیماری مشترک بین انسان و دام بیان کرد و افزود: در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام‌های آلوده بوده است.

وی تصریح کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها کنه است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند، به همین دلیل تب کریمه هم از اواخر فرودین ماه تا اوایل پاییز بیش‌ترین میزان شیوع را دارد.

وی در توصیه به دامداران، انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی 15 روز را تا پایان فصل تابستان از راه‌های مقابله با این بیماری برشمرد و تصریح کرد: این کار علاوه بر از بین بردن انگل‌های خارجی بدن دام، سبب پیشگیری از بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری‌های دامی و مشترک می‌شود.

دادگرنیا اصلاح و به‌سازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکار‌های موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و خاطر‌نشان کرد: اصلاح کف، سقف و دیوار‌های جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر کنه‌ها نا‌امن کرده و سبب تسریع در رسیدن سموم و شعله به کنه‌ها می‌شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

 دوره آموزشی روش‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو به منظور آگاهی بیشتر دامداران با این بیماری در شهرستان بهاباد برگزار شد.

کارگاه آموزش یپیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی بهاباد با حضور بیش از 40 نفر از کشاورزان و دامداران این منطقه برگزار شد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار