تجلیل از حجت‌الاسلام قرائتی در همایش قرآن در قم

همایش قرآن و تجلیل از فعالان و مؤسسات قرآنی، با تجلیل از حجت‌الاسلام محسن قرائتی و فعالان قرآنی شب گذشته در قم برگزار شد.

تجلیل از حجت‌الاسلام قرائتی در همایش قرآن در قم
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد اقامه نماز، همایش قرآن و تجلیل از فعالان و مؤسسات قرآنی که از سوی معاونت امور قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مؤسسه ترجمان وحی برگزار شد، علاوه بر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو تن از قرآن پژوهان به ایراد سخن پرداختند و سپس پیام حجت‌الاسلام قرائتی به‌صورت زنده پخش شد. در این پیام آمده است:
 
از این که در ماه قرآن به اسم قرآن عزیزان، فضلا و علما جمع شدند تشکر می‌کنم. لازم بود در خدمت همه باشم لکن چند برنامه در مشهد داشتم موفق نشدم که خدمت برسم.
 
مسأله گلایة پیغمبر در قیامت که می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» ان‌شاء‌الله با یک بسیج عمومی حل شود.
 
تفسیرهای متنوع، تفسیر برای کودکان، از طریق قصه‌های قرآن، تفسیر برای بزرگان.
 
دانشکده معماری آیات و روایات ساختمان دانشکده حقوق، آیات و روایات حقوق بیاید، یعنی در هر رشته آیات مربوطش باید بررسی شود و طوری به آیه عمل کنیم.
 
من به عنوان یک طلبه اگر سی‌و هفت، هشت ساله در تلوزیون برنامه داشتم و یک شب جمعه هم تعطیل نشده است.
 
برنامه سی و هفت سال ممتد اگر عنوانش درس‌هایی از قرآن نبود، هر عنوان دیگری بود و هر کتاب دیگری مطالعه می‌کردم کم می‌آوردم.
 
به هر حال با همین بزرگداشت و رونمایی تجلیل از افرادی مثل من باید انگیزه‌ای به‌وجود آورد تا در سطح بالاتر قرار بگیریم.
 
بین خود و خدا نذر کنیم که اگر آیه‌ای رو تفسیرش را مطالعه نکردیم، استراحت نکنیم.
 
زشت باشد برای ما شانزده سال طلبه باشیم شانزده تفسیر را ندیده باشیم. این مسأله قابل قبول نیست. قرآن می‌فرماید کتاب من را جدی بگیرید، ما کتاب‌های دیگر را جدی گرفتیم.
 
معنایش این نیست که درس‌های دیگر را نخوانیم یا کتاب‌های دیگر را نخوانیم. مطالعة تفسیر ضرری به مطالعة علوم دیگری ندارد.  
 
آیت‌الله مکارم برای ما الگوی خوبیه که ایشان هم مرجع شدند و هم صد‌ها کتاب نوشتند و هم یک تفسیر نوشتند. مطالعه تفسیر و مواجه تفسیر ضرری به فقه و اصول ندارد. ما همین تفسیر نمونه رو خدمت آقای مکارم چهارشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها که حوزه تعطیل بود، در تعطیلات نوشتیم. کمی برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
از طریق ارشاد، سازمان تبلیغات، حوزه علیمیه و جامعه مدرسین قصه را جدی‌تر بگیرند. اول تفسیر قرآن داشته باشیم بعد رساله و مفاتیح. اول بگوییم من خارج می‌گویم بعد بگوییم تفسیر می‌گویم؛ و ان‌شاءا... قرآن تو بورس باشد و الحمدلله حفظ قرآن، قرائت و تدریس راه افتاده و ان‌شاء‌الله تدبر هم راه بیفتد.
 
از این که مرا مورد تفقد قرار دادید از تک‌تک شرکت‌کنندگان، از مدیرکل محترم ارشاد و از علما که آنجا هستند تشکر ویژه‌ای دارم. دست شما را می‌بوسم. انشا‌ء‌الله بتوانم جبران کنم.
 
در این همایش با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر ستاد اقامه نماز استان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و حجت‌الاسلام یعقوب جعفری از فعالان قرآنی تجلیل به‌عمل آمد.
 
در بخش اول این همایش از حجت‌الاسلام قرائتی به‌عنوان چهره جریان‌ساز قرآنی تجلیل شد که حجت‌الاسلام متوسل به نمایندگی از ایشان در همایش حضور یافتند.
 
در این همایش از چند تن دیگر از فعالان قرآنی تجلیل به‌عمل آمد.
 
شایان ذکر است، حجت‌الاسلام قرائتی در سال ۱۳۲۴ در شهر کاشان در خانواده مذهبی دیده به‌جهان گشود. در چهارده سالگی وارد حوزه علمیه این شهر شد، سپس برای تکمیل تحصیلات دینی به حوزه علمیه قم آمد.
 
در قم به جمع نویسندگان تفسیر نمونه که زیر نظر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مشغول فعالیت شد.
 
پس از پیروزی انقلاب برنامه درس‌هایی از قرآن را در تلوزیون آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد و بینندگان فراوانی را با معارف قرآنی آشنا کرد.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.