باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

در شب‌های قدر با خون گرمتان به بیماران زندگی ببخشید

اهدای خون، عملی خداپسندانه است که در ایام پرخیر و برکت ماه مبارک رمضان با استقبال زیاد روزه داران روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلامتی یک واژه است هر چند که اهمیتش به واژه ختم نمی‌شود. نعمتی خدادادی که هرکس به طریقی شکرش را به جا می‌آورد. این روزهای نورانی ماه مبارک رمضان و با فرا رسیدن شبهای پرفیض و برکت قدر، بندگان خوب خدا فرصت بنده شدن را غنیمت می‌شمارند و ادای دین می‌کنند به پروردگار خوب خود تا شکرانه سلامتی خود را با اهدای قطره‌های خون خود به جا آورند. خونی که در اهدا و انتقال نجات بخش بوده و سطح سلامت جامعه را افزایش می‌دهد اما تعدادی از بیماران در جهان هستند که به موقع به خون دسترسی ندارند.

ثانیه‌های التهابی برای خون طلایی در شب قدر/ زندگی را هدیه کن
 
برخی از بیماری‌ها همچون مبتلایان به تالاسمی به خون و فرآورده‌های خونی نیاز مبرم دارند. این بیماران باید به طور مستمر خون دریافت کنند. یک فرد مبتلا به تالاسمی هر ۲ تا ۳ هفته خون تزریق می‌کند بنابراین این گروه مشتریان دائمی فرآورده‌های خونی هستند و خون مورد نیاز آن‌ها باید از طریق اهدای خون توسط مردم  تامین شود.
 
همه ساله در روز ۱۴ ژوئن تمامی کشورهای جهان مراسمی به منظور گرامیداشت روز جهانی اهدای خون برگزار می‌کنند. این مناسبت فرصتی است برای افزایش دانش و آگاهی عمومی جامعه به اهمیت خون و فرآورده‌های خونی سالم و ایمن و همچنین بهانه‌ای است برای قدردانی از کسانی که با هدیه کردن خون خود نجات‌بخش بیماران هستند.
 
موفقیت ۶۰ کشور برای رسیدن به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه
حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص تاریخچه روز جهانی اهدای خون گفت: هر سال روز جهانی اهداکنندگان خون، سازمان جهانی بهداشت را یک گام به هدفش نزدیک‌تر می‌کند چرا که این سازمان می‌خواهدخون مورد نیاز بیماران در همه کشور‌ها تا سال ۲۰۲۰ از طریق اهداکنندگان داوطلب و بدون چشم‌داشت مادی تامین شود که البته جای امیدواری نیز وجود دارد. گزارش‌های این سازمان حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳، ۶۰ کشور توانسته اند به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه خون دست پیدا کنند.
 
"خون یک هدیه برای زندگی"این اولین شعاری بود که ده سال پیش برای روز جهانی اهداکنندگان خون برگزیده شد. سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ وهلال احمر، انجمن بین المللی انتقال خون وفدراسیون بین المللی سازمان‌های اهدای خون از سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفتند تا ۱۴ ژوئن سالروز تولد کارل لند اشتاینر، برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۳۰ را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کنند.

ثانیه‌های التهابی برای خون طلایی در شب قدر/ زندگی را هدیه کن
 
سهم ۲۱ درصدی ایران از خون‌های اهدایی منطقه
حاجی بیگی با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۷ از سوی ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت گفت: ۵. ۱۱۲ میلیون واحد اهدا در سال ۲۰۱۳ در جهان صورت گرفته است که از این میزان ۶ .۱۰۰ میلیون واحد اهدای خون کامل و ۹ . ۱۱ میلیون واحد اهدای آفرزیس است. سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی در حدود ۹.۹ میلیون واحد بوده که از این میزان سهم ایران بیش از دو میلیون اهدا بوده است.

وی افزود: نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفرجمعیت بین 3 دهم تا ۵۶ بوده است. متوسط نرخ اهدا در میان کشورهای با درآمد بالا ۱/ ۳۲، در کشورهای با درآمد متوسط ۹. ۱۴ و در کشورهای بادرآمدپایین ۸/ ۷ به ازای هر هزارنفر جمعیت است. متوسط نرخ اهدا در کشورهای عضو مدیترانه شرقی ۹ / ۱۴ است. همچنین شاخص اهدای خون درایران ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفرجمعیت می‌باشد. لازم به ذکراست درسطح جهان بیش از ۳۰ درصد از اهدای خون توسط بانوان صورت می‌پذیرد، اما در ۱۸ کشور میزان اهدای خون بانوان کمتر از ۱۰ درصد است و در میان مناطق طبقه بندی شده توسط سازمان جهانی بهداشت، منطقه مدیترانه شرقی دارای کمترین نرخ اهدای خون توسط بانوان است.
 
شعار سال 2017: نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درخصوص شعار امسال سازمان جهانی بهداشت افزود: "نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمربمان"شعار امسال است چرا که نیاز به خون سالم وتضمین عرضه خون ومحصولات خونی یک نیاز جهانی به شمارمی آید. لازم به ذکر است خون ومحصولات خونی در همه جراحی‌های معمولی واورژانسی مثل افراد آسیب دیده درتصادفات جاده‌ای ودرمان اختلالات خونی مادرزادی مورد نیاز است بنابراین داشتن اهداکنندگان ثابت وداوطلب بدون چشمداشت مالی اساس تولید خون سالم وکافی است. علاوه برآن شواهد نشان می‌دهند که اهداکنندگان داوطلب و بدون چشم داشت مالی کمتر از اهداکنندگان جایگزین وپولی در خطر انتقال عفونت هایی مثل اچ آی وی، هپاتیت بی و هپاتیت سی هستند.

وی با اشاره به این مطلب که حضور اهداکنندگان مستمر در سازمان انتقال خون نوید دهنده دوره جدیدی از فعالیت سازمان انتقال خون و پشت سر نهادن "اهدای خون هیجانی" برای همیشه ورود به فصلی جدید برمبنای "اهدای خون آگاهانه"است تصریح کرد: در این دوره جدید، اهداف سازمان انتقال خون ایران بر اهداکنندگان آگاه و مسلط به ضروریات انتقال خون بنا خواهد شد که در این دوره هر اهدا کننده مستمر نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات به داوطلبانی که انگیزه گام زدن در این عرضه ایثار را دارند به عهده خواهد داشت.

ثانیه‌های التهابی برای خون طلایی در شب قدر/ زندگی را هدیه کن
 
سمنان رکورددار اهداکنندگان مستمرخون
حاجی بیگی با بیان این مطلب که در استان سمنان بالای ۷۰ درصد از اهداکنندگان مستمر هستند واین استان در میان استان‌های دیگر کشور رکورددار است اظهار کرد: تنها ۶۰ کشور در جهان به طور کامل و صددرصد از اهدا کنندگان داوطلبی بهره می‌گیرند که بدون چشم‌داشت خون اهدا می‌کنند و سازمان انتقال خون ایران برای رسیدن به چنین مقصودی برنامه‌های متعددی را آغاز کرده است و تکریم اهداکننده، ایجاد نظام خدمت دهی اینترنتی، راه اندازی سیستم پیامک با مشارکت همراه اول و تغییر جایگاه اهداکنندگان خون از اهداکننده صرف بخشی از نظام مشورت دهنده و تصمیم ساز در مجموعه انتقال خون از جمله این تلاش هااست.
 
تعهد سازمان به این تغییرات ختم نشده وسیر دستیابی به هدف از طریق تعیین یک استان مرجع آغاز شده است. آنچه همواره مورد تاکید بوده و هست جایگاه ویژه اهداکنندگان مستمر به عنوان گنجینه اصلی سازمان انتقال خون است. درفصل جدید ازفعالیت‌های سازمان انتقال خون تصمیم داریم تا از این گنجینه به درستی بهره برداری کنیم و با سپردن جایگاهی بی دلیل به مصادیق واژه "ایثارگر" گام موثری در ارتقاء سلامت خون و فرآورده‌های مشتق از پلاسما برداریم.
 
حاجی بیگی یادآور شد: مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان خون امسال با حضور سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان و تیم دو نفره دوچرخه سوار مروج فرهنگ اهدای خون اعزامی از ایران در ویتنام برگزار می‌شود، دکترصداقت نماینده سازمان انتقال خون ایران در این مراسم در یک سخنرانی به شرح فعالیت‌های سازمان در زمینه بحران‌ها ونقش اهدا کنندگان در این خصوص خواهد پرداخت. از همین فرصت استفاده می‌کنم و این روز را از طرف تمامی بیمارانی که به واسطه دریافت خون، این اکسیر زندگی بخش، از مرگ حتمی نجات یافته و به زندگی برگشته‌اند را به همه قهرمانان عرصه عشق و ایثار تبریک می‌گویم.
 
 
گزارش از زهرا غلامی نژاد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار