نارسایی قلبی، ثمره شوم مصرف الکل

نارسایی قلبی که به دنبال مصرف الکل به وجود می‌آید بیماری ناراحت کننده‌ای است که معمولاً نتایج بسیار بدی دارد.

نارسایی قلبی، ثمره شوم مصرف لکلبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سپیده تقوی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق با بیان اینکه الکل، تأثیرات متعددی روی سیستم‌های مختلف بدن می‌گذارد، بیان کرد: الکل روی سیستم‌های قلب و عروق تاثیر می‌گذارد و مانع سنتز پروتئین‌ها و جذب مواد غذایی مفید می‌شود؛ همچنین باعث تجمع چربی شده و تغییراتی در متابولیک بدن و سلول‌های قلب به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به این که الکل، مکانیزم‌های متعددی دارد که می‌تواند باعث آسیب به سیستم قلبی و عروقی شود، افزود: مصرف الکل می‌تواند به صورت غیر مستقیم با افزایش فشارخون سبب آسیب رسانی به سیستم کاری و اسکولار و همچنین باعث اسپاسم عروق قلب شود که خود آسیب رسان است.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق با بیان اینکه مصرف الکل باعث تشدید بیماری هایی از قبیل: دیابت، پرفشاری خون، چربی خون و ... می‌شود که تأثیرات مخربی بر روی قلب دارد، گفت: یکی از موارد مهمی که در رشته قلب و عروق مطرح است، کاریم هپاتی‌ها یعنی بیماری هایی هستند که سبب ضعیف شدن ماهیچه قلب و یا بزرگ شدن حفره‌های آن می‌شود که اصطلاح تخصصی آن، نارسایی قلب است.

تقوی یکی از دلایل بیماری نارسایی قلب را مصرف الکل عنوان کرد و ادامه داد: یکی از عوارض مصرف الکل ضعیف شدن ماهیچه‌های قلب و به تدریج بزرگ شدن آن است که به سلول‌های انقباضی میوکارت آسیب می‌رساند.

وی با تاکید بر این که الکل با مکانیزم‌های متعدد می‌تواند اثر سمی مستقیمی روی میوکارت داشته باشد، تصریح کرد: این بیماری بسیار خطرناک است و در ابتدا شاید فرد علائمی نداشته باشد و به تدریج قلب که بزرگ می‌شود فعالیت و تنگی نفس زیاد شده و بعد از مدتی، افزایش فشارخون و افت خون ایجاد می‌شود و ماهیچه‌ها کار خود را نمی‌توانند انجام دهند و خون رسانی به درستی انجام نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق در رادیو سلامت با بیان اینکه این بیماری می‌تواند تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها آسیب برساند، اظهار کرد: الکل می‌تواند به سایر ارگان‌های بدن نیز آسیب رسانده و حتی اثرات غیرمستقیم داشته باشد و باعث افزایش فشارخون شود که خود می‌تواند موجب آسیب‌های قلبی و عروقی شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف الکل تأثیرات بسیار منفی در درمان‌ها می‌گذارد، افزود: معمولاً افرادی که اعتیاد و وابستگی به الکل دارند نمی‌توانند به راحتی آن را کنار بگذارند و بعد از ابتلا به نارسایی قلبی، مصرف را متوقف نمی‌کنند، بنابر این درمان این افراد بسیار مشکل بوده و با داروهایی که تجویز می‌شود، تداخل پیدا می‌کند.

تقوی با بیان اینکه این بیماران برای درمان‌های دیگر مانند پیوند قلب مناسب نیستند، گفت: نمی‌توانیم درمان‌های حیاتی را در فردی که اعتیاد به الکل دارد انجام دهیم و دستمان برای این کار بسته است، زیرا این افراد با مصرف مکرر الکل به خود آسیب رسانده و به درمان‌ها جوابگو نیستند مگر اینکه مصرف الکل را ترک کنند.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق یکی دیگر از عوارضی را که الکل ایجاد می‌کند به هم خوردن ریتم قلب دانست و ادامه داد: مصرف الکل، ضربان طبیعی قلب را به هم می‌زند که ممکن است از دهلیز‌ها یا از بطن‌های قلبی باشند و هر یک خطر خود را دارند.

وی با تأکید بر اینکه الکل می‌تواند زمینه ساز تمام آریتمی‌های قلبی شود، گفت:: الکل به قلب سالم نیز آسیب می‌رساند و خیلی از اوقات فرد به زمینه بیماری قلبی خود، آگاهی ندارد و با مصرف الکل متوجه آن می‌شود.

به گفته وی معمولاً علائم آریتمی‌های قلبی این است که فرد با کاهش یا تپش ضربان قلب مواجه می‌شود و ممکن است به صورت افت فشار یا سنگ کوپ، خود را نشان دهد یا در آریتمی‌های بطنی، فرد ممکن است دچار مرگ ناگهانی شود.

تقوی با بیان اینکه الکل می‌تواند موجب به هم ریختگی متابولیسم‌های چربی شود، بیان کرد: یکی دیگر از عوارضی که الکل دارد، کمبود مواد غذایی مفید از جمله ویتامین B۱ است که باعث نوعی نارسایی قلبی به اسم بری بری می‌شود که این نارسایی در افرادی که مصرف زیاد الکل دارند دیده می‌شود و آسیب بیشتری به قلب می‌رساند.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق با تأکید بر اینکه الکل ممکن است موجب سکته‌های قلبی ناگهانی شود، افزود: وقتی که رسوب چربی را در دیواره رگ داریم به تدریج قطر رگ کاهش پیدا کرده و خون رسانی به عضوی که از آن رگ خون می‌گیرد، مختل می‌شود، حال اگر این رگ درگیر عروق کرونر باشد، یعنی به عضله میوکارت مرتبط باشد طبیعی است که خون رسانی به عضله فرد مختل می‌شود و ماهیچه، کارایی خود را از دست داده یا از بین می‌رود.

به گفته وی اگر خون رسانی به اعضای دیگر مثلاً به رگی که به اندام‌ها خون رسانی می‌کند تنگ شود، اندام‌های فرد درد گرفته و موقع راه رفتن و فعالیت دچار درد اندام می‌شود و اگر رگی که به مغز خون رسانی می‌کند تنگ شود خون رسانی به مغز کاهش پیدا می‌کند و موجب سکته‌های مغزی می‌شود که بستگی دارد کدام رگ درگیر باشد.

تقوی با اشاره به این که آنزیم متابولیسم‌های الکل دو نوع است که در کبد شرقی‌ها آنزیم‌های غیراکتیو کمترند و عوارض الکل بیشتری ایجاد می‌کنند، یاد آور شد: حتی یک بار مصرف الکل هم می‌تواند مضر و آسیب رسان باشد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار