هیل: ترامپ از مدت‌ها قبل فکر قطع روابط با کوبا را در ذهن داشت

طبق اسناد بدست آمده، دولت ترامپ قبل از تصمیم‌گیری درباره ایجاد تغییرات جزئی در سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در قبال کوبا، به قطع روابط با این کشور فکر می‌کرد.

هیل: ترامپ از مدت‌ها قبل فکر قطع روابط با کوبا را در ذهن داشت
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی هیل در گزارشی اختصاصی نوشت: اسنادی بدست آورده است که نشان می دهد دولت دونالد ترامپ قبل از تصمیم گیری برای تغییر سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال کوبا، قطع روابط با این کشور را در نظر داشت. 

براساس این گزارش، مقامات دولت ترامپ ماه گذشته در طول یک نشست رده بالا در شورای امنیت ملی، امکان صدور اولتیماتوم "یا همه یا هیچ" به دولت کوبا به منظور بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور را بررسی کردند. اگر تغییرات در مهلت مقرر اتخاذ نمی شد، آمریکا به سیاست کوبا در دوران جنگ سرد برمی گشت و روابط حسنه تاریخی ایجاد شده دوره اوباما با این کشور را به کل پاک می کرد. 

براساس یادداشت شورای امنیت ملی آمریکا که پیش از تصمیم برای تغییر سیاست، به تصمیم گیرندگان ارشد در سازمان های اصلی کابینه بخشنامه شده بود و دست به دست می چرخید، (اگر این تغییرات در زمان مهلت مقرر اعمال نمی شد) گام های دولت آمریکا می توانست شامل اقدامات گسترده مانند قطع روابط دیپلماتیک رسمی، بستن سفارت آمریکا در هاوانا و «توقف همه معامله ها و قراردادهای دو جانبه» باشد. 

براساس این گزارش، آمریکا همچنین تجارت و محدودیت سفر در کوبا را دوباره ابقا می کرد و ممکن بود به سمت فرایندی برود که جزیره کوبا را به عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی کند. 

گزینه دیگری که در این یادداشت درج شده است، برقراری دوباره سیاست موسوم به «پای تر، پای خشک» (سیاستی که در دوره اوباما قطع شده بود) بود که به هر کوبایی اجازه می داد به محض ورود به خاک آمریکا حق شهروندی این کشور را کسب کند. یک منبع آگاه به جلسات این نشست نیز گفت که این امکان و احتمال هرگز در این نشست به طور جدی مورد بحث قرار نگرفت. 

این منبع خاطرنشان کرد که مقامات مجری قانون آمریکا به شدت با چنین تغییری مخالف بودند و نگران هستند که چنین تغییراتی ممکن است جرقه ای برای یک موج مهاجرت کوبا باشد. 

نشریه هیل در ادامه گزارش خود نوشت: مشخص نیست آیا این توصیه ها برای تغییر کامل سیاست اوباما تا به حال به دفتر رئیس جمهور ترامپ رسیده است یا نه. 

سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته است: مطابق با خواسته های رئیس جمهور، گزینه های مختلف برای او (ترامپ) آماده شده بود و او یکی از آنها را انتخاب کرد که به گفته وی جزء بهترین منافع مردم آمریکا است. در نهایت، کاخ سفید یک رویکرد معتدل تر را برگزید. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود در میامی در ایالت فلوریدا، یکی از سیاستهای نمادین باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش یعنی برقراری روابط حسنه با کوبا را زیر سوال برد. 

وی در تشریح سیاست‌های جدید دولت آمریکا در قبال کوبا گفت: من به صورت کامل توافق یکجانبه دولت قبلی با کوبا را لغو می کنم. 

ترامپ افزود: دولت قبلی محدودیت ها بر تجارت و سفر را کاهش داد که این به مردم کوبا کمکی نکرد. آنها فقط کوبا را توانگر کردند. 

ترامپ در طول کارزارهای انتخاباتی خود در سال 2016 میلادی (1395) وعده داده بود تا در کنار برخی دیگر از تغییرات، در سیاست ها و تصمیمات دولت قبلی در این رابطه نیز تجدید نظر کند.

در سند شورای امنیت ملی آمریکا همچنین آمده است: اگر روابط (آمریکا) با جزیره قطع شده بود، ایران، روسیه و چین، به احتمال زیاد به فکر توسعه جای پای حتی قوی تری در کوبا بودند. 

در این یادداشت همچنین هشدار داده شده است که قطع روابط باعث حذف اهرم های اقتصادی و سیاسی بر کوبا برای انجام دادن اصلاحات خواهد شد و به اهداف ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین آسیب خواهد رساند و به کسب و کار و تجارتی که آمریکا در کوبا برای آن سرمایه گذاری کرده است، لطمه خواهد زد و همکاری با مقامات کوبا بر سر مسائل امنیت ملی از جمله پناهندگان و مهاجران را به خطر خواهد انداخت.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار