شهرکرد؛

منشأ تب کریمه کنگو خارج از چهارمحال و بختیاری است

منشأ بیماری تب کریمه کنگو خارج از استان چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشاهده یک نمونه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در بروجن گفت: منشاء این بیماری مشترک دامی، خارج از استان می‌باشد.

وی افزود: بر اساس اعلام مرکز بهداشت استان، در پی مراجعه یک زن ۴۰ ساله از عشایر منطقه دوراهان شمس آباد شهرستان بروجن به مرکز درمانی و نمونه برداری و انجام آزمایشات، ابتلای مشکوک وی به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به علت ارتباط با دام آلوده و گزش نیش کنه تشخیص داده شد.

نجاتی با بیان اینکه این بیمار از عشایر کوچرو استان همجوار می‌باشد که در منطقه بروجن مستقر است اضافه کرد: بیمار هم اکنون در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان بستری و حال وی با انجام اقدامات به موقع مساعد می‌باشد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از تشخیص این بیماری، یک اکیپ متشکل از پزشک و کارشناسان نظارتی با همراه داشتن سم ضد حشرات و کنه و بسته‌های بهداشتی و آموزشی به منطقه مورد نظر اعزام شدند که علاوه بر ضد عفونی کردن محل نگهداری دام ها، به آموزش دامداران منطقه پرداختند.

نجاتی با اشاره به طرح تشدید پیشگیری و کنترل تب کریمه کنگو در سطح چهارمحال و بختیاری گفت: با بررسی انجام شده غیر از یک مورد ذکر شده، هیچ گونه آلودگی در این زمینه در استان مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: این نوع بیماری با گرم شدن هوا در محل‌های دائمی نگهداری دام شیوع پیدا می‌کند که آموزش و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه، امری ضروری است.

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده، مشترک بین انسان و دام با عامل انتقال ویروس است که از طریق گزش کنه، خون، فرآورده‌های خونی و ترشحات منتقل می‌شود.

کوفتگی بدن، سر درد، تب بالای ۴۰ درجه، مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ و خونریزی از نقاط مختلف بدن مانند دهان، بینی و دستگاه تناسلی از علایم این بیماری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار