کرمانشاه؛

نمک گیر نمک دریا نشوید

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه نسبت به مصرف نمک دریا به خاطر مخاطرات جدی آن برای سلامت بدن هشدار داد.

 

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه با بیان اینکه یُد ماده مغذی است، گفت: وجود این ماده مغذی به شدت برای بدن ضروری است و تامین آن از طریق منابع غذایی صورت می‌گیرد اضافه کردن یُد به نمک، تغییری در مزه و رنگ این ماده خوراکی ایجاد نمی کند و هم اکنون بهترین منبع تامین ید همین نمک های یُددار هستند.

وی به مخاطرات کمبود یُد در بدن نیز اشاره کرد و افزود: کمبود ید فعالیت طبیعی غده تیروئید که تولید کننده هورمون‌های تیروئیدی است را مختل می کند کمبود یُد در کودکان و نوجوانان می‌تواند موجب اختلال در یادگیری و افت تحصیلی آنها شود  ودر مادران باردار سقط جنین ایجاد می کتد.

 حیدری افزود: معضلی که هم اکنون با آن مواجه هستیم بحث تبلیغاتی است که از سوی برخی افراد غیرکارشناس در خصوص مصرف نمک دریا می شود نمک دریا محل مشخصی برای تولید و بسته بندی نداشته و فاقد مجوز است.

وی گفت: همچنین این نوع نمک به دلیل عدم تصفیه حاوی انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین است که ورود آنها به بدن احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
 

حیدری در خصوص مصرف سنگ نمک نیز هشدار داد و افزود: سنگ نمک توسط برخی افراد به طور معمول برای خیساندن برنج به کار می‌رود.

این کارشناس تغذیه افزود: سنگ نمک از معادن نمک به دست می آید و ناخالصی بالایی دارد و حاوی فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه است که سرطان زا هستند و توصیه می شود از این نوع نمک حتی برای خیساندن برنج نیز استفاده نشود.

حیدری  گفت: نمک باید به مقدار کم خریداری شده و در فضای تاریک و در ظرف های کدر رنگ در محلی دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.