شیراز؛

همکاری‌ مشترک فارس و آلمان در زمینه باستان شناسی

همکاری‌های مشترک باستان شناسی فارس و آلمان گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری با عنوان کردن موضوع پرونده ثبت جهانی محور ساسانی گفت: استان فارس بیشترین آثار از دوران ساسانی را در کشور دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به شهر تاریخی- فرهنگی بیشاپور، کاخ ساسانی سروستان، شهر گور، قلعه دختر، آتشکده، سر مشهد، نوبندگان اشاره کرد.

وی شهر طبیعی- تاریخی بیشاپور و فیروزآباد را با توجه به وسعت و موقعیت دارای بیشترین ظرفیت در جهت اقدامات باستان شناسی برشمرد و افزود: با توجه به مطرح بودن ثبت جهانی محور ساسانی در سال ۲۰۱۷ یونسکو، این اداره کل برنامه نصب تابلو‌های معرفی آثار این محور به زبان‌های فارسی و انگلیسی، راه اندازی فروشگا‌های صنایع دستی، راه اندازی مجموعه‌های گردشگری را برای حضور و بهره مندی مناسب گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: اقدامات انجام شده در مجموعه بیشاپور شامل مشخص کردن راه دسترسی، مرمت بناها، تجهیز موزه بیشاپور، راه اندازی فروشگاه و سالن نمایش، این سایت را از نظر معماری و شهرسازی جزو یکی از نمونه‌های شاخص دنیا قرار داده است.

مصیب امیری به سابقه همکاری گروه آلمانی‌ها به سرپرستی پروفسور هوف در خصوص مرمت و استحکام بخشی قلعه دختر و آتشکده اشاره کرد و افزود: پروفسور هوف همچنین ۳ سال پیش به عنوان مشاور طرح ثبت جهانی محور ساسانی به اتفاق معاونت میراث فرهنگی کشور و تیم ثبت پژوهشکده باستانشناسی سازمان، به استان فارس سفر و پیشنهادات خود را در خصوص برنامه‌های مطالعاتی این پرونده جهانی با توجه به شناخت کامل از این محور ارائه کرد.

همچنین تومالسکی رئیس موسسه باستان شناسی آلمان در ایران گفت: می‌توان با همکاری‌های مشترک باستان شناسی در جهت معرفی هر چه بهتر و بیشتر آثار ساسانی استان فارس در دنیا کار‌های موثری انجام داد.

وی ضمن اعلام آمادگی در زمینه همکاری‌های باستان شناسی در دوران ماقبل تاریخ و زمان نوسنگی اظهار کرد: موسسه باستان شناسی آلمان در ایران، در اسرع وقت پیشنهادات و برنامه‌های مطالعاتی - مرمتی خود را در قالب یک طرح جامع اجرایی با محوریت آثار دوران ساسانی به استان فارس ارسال می‌کند که پس از بررسی‌های کارشناسی و هماهنگی با پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور فصل جدیدی در کاووش‌های باستان شناسی بین هیات ایرانی و آلمانی رقم زده شود.

گفتنی است، دکتر تومالسکی در سفر خود به استان فارس، ضمن بازدید از آثار ساسانی استان، از بنای جهانی پاسارگاد نیز دیدن و با کلودیو رئیس تیم هیات باستانشناسی ایتالیا در پاسارگاد نیز گفتگو کرد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار