شیراز؛

ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی در فارس

نخستین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ درصد بومی در آباده با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

 گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا سلطانی کارشناس تولیدات پراکنده شرکت برق منطقه‌ای فارس گفت: شرکت تابا به عنوان سرمایه‌گذار داخلی، ساخت این طرح ۵۰ میلیارد تومانی را بر عهده گرفته است و علاوه بر این مسئولیت ساخت یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگر با همین میزان سرمایه را در اقلید بر عهده گرفته است که ساخت آن در ۳ ماه آینده کلید می‌خورد.

سلطانی افزود: زمین ساخت این نیروگاه‌ها به مساحت ۲۰ هکتار از طریق منابع طبیعی و با همکاری معاونت اقتصادی استانداری فارس و ستاد سرمایه‌گذاری فارس تامین شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس تاکنون نیروگاه خورشیدی برای تولید برق نداشته است، ادامه داد: شرکت تابا تعهد داده است که نیروگاه خورشیدی آباده را تا پایان سال ۹۶ بهره‌برداری کند تا این نیروگاه وارد مدار تولید برق شود.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس در مورد نحوه خرید انرژی تولید شده توسط این نیروگاه خورشیدی اظهار کرد: وزارت نیرو با عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله انرژی تولید شده این نیروگاه را خریداری و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش می‌دهد.

حمزه روغنیان معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز گفت: در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از نیروگاه خورشیدی در اولویت طرح‌های صنعت برق است.

روغنیان تصریح کرد: استان فارس در زمره مناسب‌ترین ساختگاه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی قرار دارد و در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور پیشتاز است به طوری که از سال ۹۴ تاکنون از طریق ۱۶ شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از کشور‌های آلمان، چین، ترکیه، چک تقاضای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به میزان ۴۸۰ مگاوات کرده و مراحل مقدماتی احداث این نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: علاوه بر دو نیروگاه خورشیدی که توسط شرکت تابا در شهرستان آباده و اقلید ساخته می‌شود یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط شرکت مهندسی توسعه «پترو  فرایند کرخه» و دو نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگر نیز در شهرستان‌های خرامه و آباده توسط شرکت «منور فارس» ساخته می‌شود.

روغنیان با بیان اینکه همه این نیروگاه‌ها خورشیدی در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی ساخته می‌شود، اظهار داشت: زمین مورد نیاز هر ۵ پروژه تامین شده و با بهره‌برداری از این ۵ نیروگاه خورشیدی تحولی در استفاده از انرژی‌ها تجدیدپذیر در استان فارس ایجاد می‌شود.

نداشتن آلایندگی و دسترسی آسان و در دسترس بودن منابع متنوع و مختلف از جمله مزیت‌های مهم انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، زیست توده (زباله‌های دارای منشاء زیستی) است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار