داعش در افغانستان؛ اصرار مسکو، انکار کابل

وزارت دفاع افغانستان گفته است که هیچ مدرکی وجود ندارد که ادعای وزارت خارجه روسیه را در مورد "کمک رساندن هلیکوپترهای ناشناس به داعش در افغانستان" تایید کند.

داعش در افغانستان؛ اصرار مسکو، انکار کابلبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت:"مسکو اطلاعات تازه ای در اختیار دارد که هلیکوپترهای ناشناس افراد مسلح شاخه افغانستان داعش را انتقال می‌دهد و علاوه بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود."

او از مقامات دولت افغانستان و فرماندهان آمریکایی و ناتو خواست تا در این مورد توضیح ارائه کنند.

محمد رادمنش؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت که در گذشته هم چنین ادعاهایی مطرح شده؛ اما تحقیقات دولت افغانستان نشان داده که این موضوع در حد شایعات است و واقعیت ندارد.

آقای رادمنش گفت بهتر است دولت روسیه مدارک و اسناد خود را در این مورد به دولت افغانستان ارائه کند.

او گفت احتمالا دولت روسیه هم براساس گفته‌های بعضی "گروه‌ها و دستگاه‌هایی که این شایعات را پخش کرده‌اند"، این اظهارات را مطرح کرده است.

کارشناسان می گویند که درخواست کابل از مسکو برای ارائه اسناد در باره انتقال تروریست های داعش و رساندن تجهیزات جنگی به این گروه تروریستی توسط هلیکوپترهای ناشناس در افغانستان، معقول ترین موضعی است که انتظار می رفت از سوی کابل، اتخاذ شود.

به باور‌ آگاهان، اکنون توپ در زمین روسیه است و مسکو باید ثابت کند که داعش چگونه از سوی هلیکوپترها مورد حمایت مالی، تسلیحاتی و نیروی انسانی قرار می گیرد و روز به روز قدرتمندتر و فربه تر می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، مشخصا به سقوط منطقه استراتژيک توره بوره اشاره کرده و گفته که مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد پیش از سقوط این منطقه به دست داعش، ۵۰ نیروی تروریستی برای کمک به داعش در این منطقه، پیاده شدند.

با این حساب، به نظر نمی رسد که آنچه از سوی روسیه در مورد توسعه نفوذ و قدرت داعش در افغانستان، مطرح شده است، صرفا یک ادعای ساده و فاقد مدارک و شواهد کافی و لازم باشد.

احتمالا روسیه، به اطلاعات دقیقی دسترسی دارد که این ادعاها را تأیید می کند.

اگر مسکو به خواسته کابل برای ارائه مدارک و مستنداتش در این زمینه، عمل کند، در برابر، بی تردید از دستگاه های امنیتی افغانستان نیز انتظار خواهد داشت که برای مقابله با داعش و رفع نگرانی های روزافزون روسیه در این زمینه، به صورت جدی وارد عمل شوند. در غیر این صورت، همکاری اطلاعاتی مسکو با کابل، در این خصوص، بی فایده خواهد بود.

اگر کابل متقابلا به انتظارات مسکو در زمینه برخورد با داعش بر پایه اطلاعاتی که روسیه ارائه می کند، پاسخ مطلوب و مثبت بدهد، آنگاه یک همکاری اطلاعاتی مشترک و قوی میان روسیه و افغانستان برای مقابله با داعش و نیروهایی که از آن حمایت های پیدا و پنهان می کنند، شکل خواهد گرفت و به این ترتیب، فصل جدیدی در عرصه مبارزه با تروریزم تکفیری به رهبری داعش در افغانستان، شکل خواهد گرفت.

در مسیر شکل گیری این همکاری اما موانع و چالش هایی نیز وجود دارد. مخالفت احتمالی امریکا با این رویداد، یکی از مهم ترین چالش های موجود در این زمینه است. امریکا حتی اگر نسبت به قدرت گیری داعش در افغانستان، نظر مساعد نداشته باشد و هلیکوپترهای ناشناس مورد ادعای مسکو، مستقیما به نیروهای امریکایی و ناتو، وابسته نباشند، بدون شک، مایل نیست که روسیه تجربه ای را که در سوریه در مقابله با داعش، امتحان کرد، در افغانستان نیز به اجرا بگذارد.

در سوریه، وقتی روسیه رأسا وارد عمل شد، داعش مناطق وسیعی را از دست داد، از قدرت جنگی و عملیاتی این گروه تروریستی و سایر جریان های تکفیری همسو با آن به میزان قابل توجهی کاسته شد و نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانان آن، در سراشیبی پیروزی قرار گرفتند.

این چیزی نبود که مطلوب امریکا باشد. به همین دلیل، اکنون امریکا با حمایت از شبه نظامیان کرد، به بهانه آزادسازی رقه، مانع از عملیات نیروهای سوری برای آزادی پایتخت داعش می شود و در یک مورد، یک جت جنگنده سوری را بر فراز رقه، سرنگون کرد. اقدامی که از سوی روسیه و سوریه، حمایت امریکا از داعش، تلقی شد.

با این حساب، به عقیده تحلیلگران، واشنگتن هرگز تمایل ندارد تا روسیه این بار در افغانستان نیز مانع از رشد و توسعه و قدرت گیری داعش شود.

با این حال، همکاری راهبردی با روسیه به منظور درهم کوبیدن داعش، با منافع استراتژیک و اصول امنیت ملی افغانستان، همخوانی دارد؛ حتی اگر امریکا مخالف این رویداد باشد. به همین دلیل، معقول ترین راه برخورد با ادعاهای روسیه، دریافت اسناد و شواهد اثبات کننده آن است، نه اصرار مسکو و انکار کابل.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.