مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان:

تمرکز بیشتر روی کاهش تلفات آب

میرزایی با اشاره به اینکه تبخیر آب در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، گفت: باید روی کاهش تلفات آب در بخش کشاورزی تمرکز کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛  رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان، گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که کمبود آب، همواره به عنوان یک چالش تاریخی مطرح است و بارها در متون تاریخی و ادبیات کهن به مسئله کم آبی و خشکسالی اشاره شده است.


وی افزود: کمبود آب در ایران یک موضوع جدید و ناشناخته نیست، بلکه کم آبی و خشکی یکی از ویژگی های ذاتی کشور ما است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفت: به لحاظ محدودیت طبیعی، متوسط بارش ها در ایران کمتر از یک سوم میانگین دنیا است و میزان تبخیر سالانه بیش از دو و نیم برابر میانگین تبخیر جهانی بوده و توزیع زمانی و مکانی بارش ها نیز بسیار نامناسب است.


میرزایی گفت: عدم مدیریت صحیح در گذشته و عطش توسعه که می خواستیم یک شبه جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باشیم نیز مشکلات حوزه آب را بیشتر کرده، به طوریکه در حال حاضر بحران کم آبی به بزرگترین چالش کشور تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه در ایران حدود ۹۲ درصد از آب تولیدی در بخش کشاورزی با راندمان زیر ۳۵ درصد مصرف می شود، در صورتیکه میانگین جهانی آن حدود ۷۰ درصد است، گفت: باتوجه به محدودیت منابع آبی نمی توان مصرف آب در بخش کشاورزی را برای تولید بیشتر افزایش داد بلکه باید با جایگزینی سیستم های نوین آبیاری به جای روش های سنتی، ضمن صرفه جویی در مصرف آب، بهره وری آب را افزایش داد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان افزود: به کار گیری روش های کاهش تلفات آب در مراحل مختلف استحصال، انتقال و داخل مزرعه به همراه تغییر الگوی کشت، مهم ترین راه برون رفت از کم آبی است.


میرزایی گفت: با تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم های نوین آبیاری، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مصرف آب را می توان کاهش داد، به همین دلیل متصدیان و تصمیم گیران حوزه آب و خاک باید بر روی کاهش تلفات آب در بخش کشاورزی متمرکز شوند.


وی افزود: اگر برنامه ای اساسی برای مقابله با کم آبی که موجودیت کشور را تهدید می کند تدوین و اجرا نشود، زمانی فرا می رسد که اگر همه درآمد حاصل از فروش نفت و گاز را هم بدهیم، با پول آن نمی توانیم حتی آب شرب مورد نیاز جمعیت کشور را تامین کنیم.


وی در ادامه گفت: تا هنوز فرصت باقی است بایستی با یک برنامه ریزی درست و قابل اجرا و با تامین منابع مالی آن و با جلب مشارکت مردم بر مشکل کم آبی غلبه کرد.

 

انتهای پیام /د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.