کرمان؛

جلوگیری از اختلاس با تفکر بخش خصوصی

استاندار کرمان گفت: اگر توانستیم دولت را با تفکر بخش خصوصی اداره کنیم پرونده های سه هزار میلیارد تومانی اختلاس و سایر پرونده های اختلاس بانکی در کشور ایجاد نمی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، علیرضا رزم حسینی روز سه شنبه در همایش معدن فرصت ها و چالش ها افزود: مبارزه با فساد اداری با بگیر و ببند انجام نمی شود و باید با تمرکززدایی و تفویض اختیارات در این حوزه اقدام کنیم.
وی گفت: 41 میلیون رای مردم در انتخابات یکی از سرمایه های اجتماعی بزرگ کشور است و ما بلد نیستیم که سرمایه های اجتماعی را به سرمایه های اقتصادی تبدیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آیا کسی که برای 10 هزار نفر شغل ایجاد کرده است، به خداخدمت نکرده است.
رزم حسینی از استان کرمان به عنوان استانی صنعتی، معدنی، کشاروزی و تاریخی یاد کرد و گفت: از جمله ذخایر معدنی مهم و ملی موجود در استان کرمان می توان به مس، سنگ آهن، کرومیت، زغالسنگ و تیتانیوم اشاره کرد.
استاندارکرمان با بیان اینکه زنجیره فولاد در استان کرمان در حال نهایی شدن است، افزود: کرومیت به صورت سنتی استفاده شده و به شکل بدی خام فروشی می شود و متاسفانه در فرآوری کرومیت در قدم های اولیه هستیم و معادن غنی این ماده معدنی موجب می شود که برای فراوری آن فکر اساسی کنیم.
رزم حسینی تصریح کرد: زغالسنگ به دلیل نداشتن فن آوری های جدید و ماشین آلات جدید، قیمت تمام شده بالایی دارد و مشکل اصلی این حوزه نبود مدیریت یکپارچه است.
وی با تاکید بر اینکه با سبک مدیریتی کنونی در کشور شاید خیلی نتوانیم توفیق پیداکنیم، گفت: سیاست های خردگرایانه و درست بسیار بسیار مهم است و هر دولتی این سیاست ها را به خوبی اجرایی کند می تواند رشد های اقتصادی قابل قبولی را محقق سازند.
استاندارکرمان با بیان اینکه در پایان دولت صلاحات شاهد رشد 12 درصدی بوده ایم، گفت: باید آرامش و ثبات اقتصادی برای فعالان حوزه کسب و کار فراهم شود.
رزم حسینی افزود: در استان کرمان از ابتدا به دنبال مدلی مبتنی بر بخش غیر دولتی برای توسعه استان بوده ایم تا دولت کارنظارت و پشتبانی را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه بروکراسی دولتی ایران یک مزمن 100 ساله است، تصریح کرد: نظام تمرکزگرایی ما روز به روز تمرکزگراتر شده است و اختیارات روز به روز کمتر شد که امروز مبتلا به تمرکزگرایی بسیار زیادی شده ایم.
استاندارکرمان گفت: در استان کرمان به منظور دور شدن تمرکزگرایی های موجود، هشت منطقه اقتصادی ایجاد شده است و تا کنون 21 موسسه بزرگ بر مبنای مسئولیت های احتماعی خود برای توسعه این مناطق به صحنه آمده اند.
رزم حسینی تصریح کرد: تاکنون 21 موسسه مسئولیت توسعه استان و تحقق اقتصاد مقاومتی را پذیرفته اند و استان کرمان در این زمینه کارنامه بسیار خوبی داشته است.
وی با اشاره به اجرای موفق ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج وافزایش سرمایه گذاری در این منطقه گفت: حوزه روستایی نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته اند و توسعه امید در این مناطق رخ داده است.
استاندارکرمان ادامه داد: کار اجرای20 هزار هکتار جنگل کاری در کنار معادن استان کرمان آغاز شده است و که 10 هزار هکتار آن در منطقه شهداد و توسط هواپیمایی ماهان انجام می شود.
رزم حسینی اظهار کرد: ما در حوزه های مختلف تولید داریم اما صادرات نمی توانیم انجام دهیم زیرا اقتصاد مقاومتی امری مردمی است و دولتی نیست.
وی تاکید کرد: ایران را باید با 10 هزار شرکت توسعه گرا بسازیم زیرا تمامی دارایی ها و سرمایه در اختیار این شرکت ها است و می توانند در این زمینه نقش اساسی داشته باشند.
استاندار کرمان گفت: برای آنکه این طرح اجرا شده در استان کرمان با تعویض مدیران شکست نخورد، نیازمند به نهاد اقتصاد مقاومتی پایدار هستیم که از شش ماه قبل گزارشی در این زمینه تهیه شد تا نهادی را مبتنی بر مردم و بدون آنکه باری بر دولت اضافه شود،ایجاد کنیم تا 32 هزار میلیارد تومان سپرده های استان کرمان و 1800 میلیارد تومان یارانه استان کرمان و پول هایی که مردم در خانه های خود دارند به ثروت بالفعل تبدیل کنیم تا مردم ثمر پول های خود را در زندگی شان ببینند.
رزم حسینی یادآور شد: تا زمانی که نتوانیم در یک یا چند استان مدلی را ایجاد کنیم که اختیارات کامل اقتصادی به مدیران داده شود و نهاد اقتصادی مختار ایجاد شود، در تحقق اقتصاد مقاومتی توفیق چندانی نخواهیم داشت.
وی از همکاری و مساعدت وزرای کشور، بهداشت و صنعت برای واگذاری اختیارات خود به استان کرمان تقدیر کرد و گفت: باید کاری کنیم که تفویض اختیارات به استان ها انجام شود.
استاندارکرمان یادآور شد: دلخوری هایی را در نظام بروکراسی برخی از وزارتخانه ها داریم، گفت: اگر اختیاراتی مورد نیاز به استان داده شود، شاخص های توسعه استان افزایش یافته و فرار سرمایه از استان کرمان حذف می شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار