یاسوج؛

موفقیت طرح اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی و دورگ در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از اسپرم نژاد سیمنتال خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ علی داراب‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی کهگیلویه و بویراحمد در مرداد ماه سال قبل با تامین سه هزار دوز اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی اجرایی شده است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اقدام مهم با همکاری مامورین تلقیح مصنوعی و با هدف ارتقاء کمیت و کیفیت گوشت، افزایش ضریب تبدیل، سرعت رشد در نتاج آمیخته، بهبود کیفیت لاشه و افزایش کمی و کیفی شیر انجام شده است.

وی افزود: بهبود صفات عملکردی مانند تولید مثل، کاهش فاصله گوساله‌زایی، کاهش سخت‌زایی، کاهش ابتلا به ورم پستان، استفاده حداکثری از نهاده‌های تولیدی موجود و افزایش درآمد و سود خالص تولیدکنندگان روستایی در استان از دیگر اهداف این طرح است.

داراب‌نژاد با اشاره به توان علمی کارشناسان حوزه دام این استان تأکید کرد: اولین گوساله‌های حاصل از این پروژه اصلاح نژادی در اردیبهشت ماه 96 به دنیا آمده‌اند که قدم موثری در نظام تولید این استان خواهد بود.

وی یادآور شد: با توجه به مقاوم بودن این نژاد به شرایط آب و هوایی و خصوصیات مادری مناسب و همچنین ضریب تبدیل و راندمان تولید گوشت بالا و پایین بودن سخت‌زایی، می‌تواند نقش موثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشد.

انتهای پیام/غ

تولد نخستین گوساله اصلاح نژاد شیری بومی در کهگیلویه وبویراحمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.