اظهارات وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرونده «کیارستمی»

وزیر بهداشت در مراسم سالگرد عباس کیارستمی گفت: در مورد پرونده کیا رستمی باید به طور شفاف صحبت شود.

کیا رستمیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت عصر امروز در مراسم سالگرد عباس کیارستمی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: همه ما ایرانی بوده و از سرچشمه زلال فرهنگ ایران بهره می بریم و به نظرم عباس کیارستمی از بزرگان تاریخ کشورمان در هنر بوده و در طول عمر کوتاهش کارنامه درخشانی دارد.

وی بیان کرد: در پاسداشت آن عزیز باید بگویم که کیارستمی قبل از انقلاب درخشید و در کشور ماند زیرا معتقد بود که اگر درخت از خاکش کنده و به جای دیگر برده شود دیگر آن درخت عمر زیادی نمی کند.

هاشمی ادامه داد: کیارستمی از سرمایه های کشورمان بود که در ملاقات با او از گرفتگی صدایش ابراز ناراحتی کرده بود و مرتبا من به او درباره برگشتن صدایش امیدواری می دادم.

 وی افزود: مرحوم کیارستمی اظهار می‌کردند که زندگی بدون صدا برای من مفهومی ندارد و من به او پیشنهاد دادم که با گروه‌های تلگرامی خود را مشغول کند، ولی در جواب مرحوم کیارستمی گفت که من گوشی ندارم و با فضای مجازی آشنا نیستم و ایمیل هایم را پسرم به من نشان می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: او در بسیاری از داوری‌ها و قضاوت‌های برجسته داور بوده و همیشه اظهار می‌کرد که از ۷ صبح تا ۱۲ شب مشغول به فعالیت بوده است، کیارستمی انسان با محبتی بود به طوری که هیچ شکایتی از پزشک خود نداشت و این جلسه به نظرم زودتر باید برگزار می‌شد.

وزیربهداشت عنوان کرد: پاسخ به این سوال که آیا مرحوم کیارستمی باید عمل می‌شد؟ حق میلیون‌ها نفر است، تشخیص سرطان روده‌ وی درست بود و اگر جراحی نمی‌شد و در بین ما بود شاید اتفاقات دیگری برای او رخ می‌داد.

هاشمی با اشاره به مدتی که تیم پزشکی از سوی وزارت بهداشت وارد پیگیری درمان عباس کیارستمی شد، گفت: در آن زمان تیم پزشکی زحمت زیادی کشیدند و توانستند آقای کیارستمی را احیا کنند البته شرایط ایشان نسبتا ثابت بود، اما من هر روز نگران بودم که اتفاق بدی برای او بیفتد.

وی افزود: باید درباره مراحل درمان آقای کیارستمی با صداقت صحبت کنیم و اگر یک یا چند نفر در درمان وی اشتباه کردند این موضوع را بپذیریم و نگذاریم که جامعه پزشکی متهم شود، جامعه پزشکی نیز مانند جامعه هنری کشور جزء سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: همه مردم ایران مثل هم هستند و نباید اجازه دهیم که حقوق کسی ضایع شود و بنابراین بهتر است، همه افرادی که درباره این موضوع مسئولیت  مستقیم دارند حضور پیدا کرده و حرفشان را بزنند؛ چرا که همه چیز با شفافیت حل می‌شود و در مورد پرونده آقای کیارستمی نیز بازماندگان ایشان و مردم به دنبال شفافیت هستند.

هاشمی در پاسخ به سوال رضا کیانیان درباره اختیارات وزارت بهداشت در برخورد با پرونده‌هایی این چنینی تصریح کرد: متاسفانه ما هیچ اختیاری درباره این چنین پرونده‌هایی و  صدور حکم نداریم و مردم برای چنین پرونده‌هایی باید به سازمان نظام پزشکی یا دادگاه جرائم پزشکی شکایت کنند و اگر قرار است اقدامی انجام شود از این مسیرهاست.

وی ادامه داد: درباره پرونده کیارستمی ما بلافاصله به سازمان نظام‌پزشکی نامه نوشتیم و در برخی جلسات آقای بهمن کیارستمی نیز شرکت کردند، من اگر به جای مسئولین رسیدگی به این موضوع بودم همه مسائل را به طور شفاف بیان می‌کردم.

وزیر بهداشت با انتقاد از طولانی شدن فرآیند صدور رای برای پرونده عباس کیارستمی گفت: ما باید نهایتاً رای را صادر کنیم و اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را بپذیریم؛ چرا که طولانی شدن این فرآیند‌ها قابل پذیرش نیست.

هاشمی با بیان این که ما از ۱۳ فروردین سال گذشته درباره وضعیت کیارستمی مطلع شدیم، گفت: این زمان موقعی بود که چهار عمل جراحی روی ایشان انجام شده بود بنابراین همه سوالات درباره آن زمان است، آقای کیارستمی یک بار در منزلشان با من مشورت کردند و گفتند به نظر شما من چه کاری را انجام دهم؟ من به ایشان گفتم اختیار با خودتان است، اما از من می‌شنوید در ایران بمانید تا وضعیت‌تان بهتر شود، بعد از آن ایشان چندین بار تب کردند و بعد از چند روز به من گفتند که دیگر اعتمادم را از دست داده‌ام و تعبیرشان این بود که وقتی انسان روی دور باخت رفت باید صندلی‌اش را عوض کند.

هاشمی ادامه داد: با این حال من به ایشان گفتم که تصمیم با شماست، اما هر پزشکی که بخواهید از هر کجای دنیا ظرف ۲۴ ساعت به ایران می‌آورم تا این که چند شب بعدش متوجه شدم که آقای کیارستمی به فرانسه رفتند، بالاخره بخشی از این پروسه را خودشان انتخاب کردند اما سوال همه این است که در مراحل ابتدای درمان که عوارض در ایشان ایجاد شده و بعد دچار خونریزی و عفونت شده‌اند چه اتفاقی افتاده است باید این مسائل را به طور شفاف بیان کنیم و من تعجب می‌کنم که چرا این مسائل را نمی‌گویند.

هاشمی تصریح کرد: من به عنوان یک پزشک خواهشم این است که خیلی شفاف مسائل مربوط به مراحل درمانی آقای کیارستمی را مطرح کنند؛ چرا که هیچ چیز بهتر از صداقت نیست و نه تنها ما را دچار زیان نمی‌کند بلکه از آن سود هم می‌بریم. وظیفه من این بود که در این مراسم شرکت کنم و امیدوارم احکام عادلانه‌ای هر چه سریعتر درباره این پرونده صادر شود.

وی تاکید کرد: از طرفی امیدوارم بخش‌هایی هم که از نظر قانونی مغفول مانده است، با کمک دولت و مجلس رفع شود و بتوانیم قوانینی وضع کنیم که حقوق مردم بیشتر رعایت شود البته باید تاکید کنم که آقای کیارستمی با این که به شدت ناراحت و دلخور بودند، اما هیچ‌وقت از کسی شاکی نبودند و تصورم این است که عباس کیارستمی جوانمرد، انسان‌دوست و بشردوست، آزاده و مستقل بود.

در ادامه وزیر بهداشت در پاسخ  درخواست بهمن کیارستمی مبنی بر اینکه اگر آیا وزیر بهداشت می تواند کمک کند تا گزارش شفافی را درباره مراحل درمان اولیه پدرش دریافت کند، گفت: تا جایی که زورم برسد خودم این کار را انجام می‌دهم، اما اگر نشد از رئیس‌جمهور یا رئیس قوه قضاییه کمک می‌گیرم تا در جلسه‌ای با حضور شما و دوستانتان سازمان نظام‌پزشکی و پزشکی قانونی در این‌باره گزارش شفافی را ارائه دهند.

در این مراسم قرار بود وزیر بهداشت، قائم‌مقام وی، رئیس سازمان نظام‌پزشکی و رئیس پزشکی قانونی حضور داشته باشند، اما رئیس نظام‌پزشکی و رئیس پزشکی قانونی در این مراسم حاضر نشدند که این موضوع مورد انتقاد چند باره رضا کیانیان قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۵ تير ۱۳۹۶
این همه ما تو جاده ها کشتار میدیم
-
احمد
۰۸:۱۱ ۱۵ تير ۱۳۹۶
آقای وزیر !کیارستمی هنرمند قابل احترامی بود ولی شما هرگز نامی ازحاج فرج الله سلحشورنبردید اوهم مدتها بستری بود شما دلتون بصورت گزینشی به حال هنرمندان میسوزه !
آخرین اخبار