وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از قول وزیر بهداشت در مورد پرونده «کیارستمی» تا ماجرای انحصار دارو در کشور

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعرفه‌ها واقعی شود نیازی به استخدام دولتی نیست، کاهش اعتبارات در طرح تحول نظام سلامت مقروض شدن بیمارستان ها را به دنبال دارد، ایران به سمت ساخت بیمارستان‌های مگاهاسپیتال‌ حرکت می‌کند، به هرکسی نباید اجازه طبابت داد، هشدار وزیر بهداشت درباره افزایش مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک در کشور، وزارت صنعت در مبارزه با اعتیاد رشته‌های ما را پنبه می‌کند، اظهارات وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرونده «کیارستمی»، از موضوع انحصار دارو تا سخت گیری های تاسیس داروخانه، ضرورت تعیین سقف برای دفترچه‌های بیمه از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.

تعرفه‌ها واقعی شود، نیازی به استخدام دولتی نیست

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به نقص‌های که نسبت به افزایش تعرفه ۵ درصدی پزشکان صورت گرفته، اظهار کرد: تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه پیشنهاد و سازمان مدیریت آن را بررسی و در هیئت وزیران تصویب می‌شود و اعتراض‌ها به این معنا نیست که دولت باید در تعرفه‌ها تجدید نظر کند و شورای عالی بیمه و سازمان مدیریت در این موضوع دخیل هستند.

وی ادامه داد: در مورد تعرفه‌های پزشکی به اندازه کافی حاشیه پردازی شده و بهتر است که همه از آنچه به عنوان قانون است تبعیت کنند و در عین حال نقد و اعتراض خود را از راه قانونی بیان کنند.

ایران به سمت ساخت بیمارستان‌های مگاهاسپیتال‌ حرکت می‌کند

ایرج حریرچى قائم مقام و سخنگوى وزارت بهداشت درباره شهرک هاى سلامت گفت: اکنون در توسعه بخش هاى بهداشتى و درمانى باید به این توجه کنیم که واحدهاى صنعتى و غیر صنعتى متناسب و تولید مقرون به صرفه باشد.

وی بیان کرد: کشورهاى دیگر به سمت ساخت مگاهاسپیتال رفته اند که به طور مثال در یک مجتمع بیمارستانى حدود ٨٠٠ تا ٢ هزار و ٥٠٠ تخت وجود دارد؛ ما هم در ایران به این سمت در حال حرکت هستیم.

کاهش اعتبارات در طرح تحول نظام سلامت مقروض شدن بیمارستان ها را به دنبال دارد

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اعتبارات سال اول اجرای طرح تحول سلامت پنج هزار و 500 میلیارد تومان بود که در سال گذشته این میزان به یک هزار و 700 میلیارد تومان کاهش یافت که این امر منجر به مقروض‌ شدن بیمارستان‌ها می‌شود؛ یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت حفظ دستاوردها‌ است که این موضوع با تغییر شرایط موجود با مشکلاتی روبرو شده است اما وزارت بهداشت با استقرار اعتبارات پایدار برای طرح تحول سعی در حفظ دستاوردها‌ کرده و تعیین اعتبارات پایدار یکی از موضوعات مهم و با اهمیت این وزارتخانه‌ محسوب می‌شود.

به هرکسی نباید اجازه طبابت داد

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آزمون‌های حوزه علوم پزشکی از حساسیت‌های بالایی برخوردار هستند، گفت: در حوزه علوم پزشکی افراد با جان مردم سروکار دارند و باید به کسانی مدرک داده شود که به سلامتی و جان مردم آسیب نزنند و به خوبی امر درمان را عهده‌دار شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از منظر دیگر در برگزاری آزمون‌ها حق افراد داده می‌شود و با وجود اینکه این حق مشابه افرادی است که در وزارت علوم با هم رقابت می‌کنند، اما در وزارت بهداشت جایگاه‌ها متفاوت است و حساسیت‌های بسیار بالای وجود دارد.

هشدار وزیر بهداشت درباره افزایش مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک در کشور

قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت گفت: آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروز استفاده از این دارو‌ها در حوزه دامپروری نیز فزونی پیدا کرده که خطر مقاومت میکروبی را به دنبال داشته و این موضوع یک تهدید جهانی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد استفاده از استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی است، عنوان کرد: ۸۰ درصد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در بخش‌های سرپایی بوده که بیش از ۵۰ درصد آن غیر ضروری بوده و مصرف بی رویه‌ای است که در کشور داریم و در ۵۰ درصد نسخه‌ها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

وزارت صنعت در مبارزه با اعتیاد رشته‌های ما را پنبه می‌کند

هاشمی وزیر بهداشت عنوان کرد: تاکنون ستاد‌های زیادی به منظور مبارزه با دخانیات تشکیل دادیم، اما به نتیجه نرسیدیم، واقعیت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نه در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته دنبال توسعه صنعت دخانیات بوده، چون این صنعت درآمدزا بوده و پول برای این وزارتخانه به همراه دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، چون بخشی از سود و پول صنعت دخانیات به دست آن‌ها می‌رسد شاید وزارت صنعت را همراهی نکند، اما چشمشان را به روی مشکلات ایجاد شده می‌بندند و هر چه را که ما می‌بافیم پنبه می‌کنند و همه تلاش‌های ما به هدر می‌رود.

اظهارات وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرونده «کیارستمی»

وزیر بهداشت عنوان کرد: همه مردم ایران مثل هم هستند و نباید اجازه دهیم که حقوق کسی ضایع شود و بنابراین بهتر است، همه افرادی که درباره این موضوع مسئولیت مستقیم دارند حضور پیدا کرده و حرفشان را بزنند؛ چرا که همه چیز با شفافیت حل می‌شود و در مورد پرونده آقای کیارستمی نیز بازماندگان ایشان و مردم به دنبال شفافیت هستند.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرآیند صدور رای برای پرونده عباس کیارستمی گفت: ما باید نهایتاً رای را صادر کنیم و اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را بپذیریم؛ چرا که طولانی شدن این فرآیند‌ها قابل پذیرش نیست.

از موضوع انحصار دارو تا سخت گیری های تاسیس داروخانه

رسول دیناروند به ابطال انحصار دارو اشاره کرد و گفت: سال گذشته به ٧ محصول انحصار داده شد و هر ٧ محصول بعد از جلسه سندیکاى صنعت داروسازان در سال قبل ابطال شدند و ما سیاست انحصارى صنعت را به درخواست خود صنعت داروسازان انجام مى دهیم.

ضرورت تعیین سقف برای دفترچه‌های بیمه

ایرج حر‌یرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت گفت: باید سقفی برای دفترچه‌های بیمه جهت جلوگیری از اسراف دارو و تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه سلامت در نظر گرفته شود تا مردم دارویی اضافی از پزشک معالج خود درخواست نکنند.

وی عنوان کرد: متأسفانه گاهی اوقات موارد نظام ارجاع به درستی به کار گرفته نمی شود و برخی بیماران به جای مراجعه به پزشک عمومی و یا خانواده بدون هیچ دلیلی به پزشک متخصص برای درمان بیماریشان مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار