اهواز؛

استفاده خانوادگی از قلیان

معاون فنی بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه افراد به صورت خانوادگی از قلیان استفاده می کنند که هر بار استفاده از آن معادل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون نخ سیگار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ضیغمی معاون فنی بهداشت خوزستان بیان داشت: قبح عمل مصرف قلیان در جامعه ما نسبت به سیگار کمتر و متاسفانه افراد به صورت خانوادگی این استفاده را دارند. خانواده ها فرزندان را برای سیگار سرزنش می کنند در صورتی که هر بار استفاده از قلیان معادل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون نخ سیگار است.

معاون فنی بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه قلیان مضراتش به مراتب بسیار بدتر از سیگار است، گفت: باعث انتقال بیماری های سل و هپاتیت می شود. تنباکو و معسل آغشته به برخی مواد سرطانزا هست. این معسل به بنزن آغشته می شود و بیماری سرطان مثانه را شامل می شود. ۶۹۳ آنالیز روی تنباکوهای وارداتی انجام و برای همین اعلام می کنیم که قلیان مضرات و بیماری های بسیاری را دارد.

ضیغمی افزود: اگر به قانون و راهکاری های ۶ گانه کنترل دخانیات توجه شود تا اندازه بسیاری می توان مشکلات دخانیات را حل کرد. هرنوع تبلیغ و تشویق به مصرف دخانیات ممنوع هست ولی در جامعه با این مسئله برخورد نمی شود که حتی متأسفانه اتاق مصرف سیگار را هم در فرودگاه داریم.

وی با بیان قوانین مختلف در ارتباط با دخانیات گفت: با اصرار بسیار دنبال تاسیس و راه اندازی اتاق شیر در اماکن عمومی، تفریحی و تجاری هستیم ولی اتاق سیگار به راحتی آن هم با دیوارهای شیشه ای ساخته می شود. مسئولیت اجرای قانون ممنوعیت مصرف دخانیات برعهده مدیران، کارفرمایان و متصدیان اماکن مربوطه است و آنها مؤظف هستند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف دخانیات را در معرض عموم نصب کنند.

ضیغمی اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت راهکار ۶ گانه ای برای مبارزه با مصرف دخانیات دارد که اگر آنها را عملی کنیم بسیار موفق خواهیم بود. محافظت مردم از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، کمک به مردم برای ترک دخانیات جامعه هزینه های کمرشکنی را صرف و هزینه های هنگفتی برای درمان بیماری های غیرواگیر ناشی از مصرف دخانیات تحمیل می شود. در جهان هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می دهد.

معاون فنی بهداشت خوزستان بیان داشت: بسته خدماتی ایراپن یک حرکت خوب برای کاهش بیماری های غیرواگیر است و باید بتوانیم خدمات ارائه دهنده از جمله در زمینه ترک دخانیات را در کمترین زمان و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بدهیم. تاکنون ۱۶۲ پروژه برای ساخت واحدها مثل پایگاه های غیرضمیمه و مراکز خدمات جامع سلامت به ویژه در اهواز تعیین شده است. بحث دسترسی مردم به خدمات بسیار مهم و تأثیرگذار هست و باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

ضیغمی افزود: «قلیان ها را گلدان کنیم» نیز با همکاری مسئولان اجرایی در استان پیگیری شد و افراد تأثیرگذار به این طرح زیبا ورود پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه خلاء قانونی نداریم و فقط در بحث اجرا با آن مشکل داریم، گفت: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و یا عرضه قلیان و دخانیات با شماره ۱۹۰ تماس و موارد را گزارش دهند. در کنار انجام اقدامات قانونی مثل امحای ۱۸ هزار قلیان یک سری فعالیت هایی نیز به صورت آموزشی برای کاهش تقاضا انجام می دهیم.

ضیغمی اظهار کرد: ارتباط سیگار با سرطان ریه، دهان و حلق، سرطان روده بزرگ، معده و مری به صورت قطعی هست و جای شک و شبهه ای نداریم. سیگار سمی هست که عوارض چند ساله دارد و مجر به مرگ تدریجی افراد مصرف کننده می شود. از تمام ظرفیت های قانونی خود برای مبارزه با مصرف دخانیات استفاده و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

انتهای پیام/م

هربار استفاده از قلیان برابر کشیدن 100 نخ سیگار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.