اصفهان؛

علامه قطب راوندی نقاط تاریک فلسفه را روشن کرد

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از نقاط تمایز قطب الدین راوندی در این زمینه نقد فلسفه در عین فیلسوف بودن است ویژگی که موجب شد وی هیچ گاه به ورطه انحراف و استنباط نادرست نیفتد چراکه خود اشکالات آن را می دانست و نقاط تاریک را قبل از گمراه کردن روشن می ساخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام حسین گنجی در همایش بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی  در فرهنگسرای المهدی(عج) با اشاره به جایگاه و منزلت ویژه علامه قطب الدین راوندی اظهار کرد: یکی از ویژگی های این شخصیت برجسته جهان تشیع جامعیت است زیرا در رشته های متعدد و در زمینه های گوناگون علمی صاحب نظر بوده است.

وی، عمق را علاوه بر فراگیری و جامعیت به عنوان دیگر خصوصیت علامه قطب الدین راوندی ذکر و خاطرنشان کرد: این عالم گرانقدر علاوه بر تبحر در اکثر رشته های علمی و فقهی، دارای فهم عمیق و کامل از مباحث گوناگون بود امری که ایشان را به یکی از ویژه ترین شخصیت های جهان اسلام مبدل کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم با یادآوری بهره مندی این عالم برجسته از فلسفه گفت: یکی از نقاط تمایز قطب الدین راوندی در این زمینه نقد فلسفه در عین فیلسوف بودن است ویژگی که موجب شد وی هیچ گاه به ورطه انحراف و استنباط نادرست نیفتد چراکه خود اشکالات آن را می دانست و نقاط تاریک را قبل از گمراه کردن روشن می ساخت.

گنجی با اشاره به تألیفات متعدد قطب الدین راوندی در مورد کلام وحی به خصوص در زمینه تفسیر بیان کرد: «تفسیر قرآن»، «تاویل الایات ...» و...از جمله آثار این مفسر بی نظیر قرآن کریم به شمار می رود که حتی در کتبی مانند اسباب النزول به علت نازل شدن آیاتی مانند آیه تطهیر اشاره و آن را تبیین می کند.

وی، علم کامل در کنار جامعیت و عمیق بودن به عنوان دیگر خصوصیت بارز سعيد بن هبة الله الراوندي(قطب راوندی) ذکر و تصریح کرد:‌ برخی را دریای علم می خوانند اما آب دانش آنان تنها در ظاهر و به سطحی محدود می رسد امری که در مورد قطب راوندی مصداق ندارد.

این پژوهشگر دینی، امانت داری و دقت را ویژگی های دیگر علامه قطب عنوان و اضافه کرد: این شخصیت مشهور فقه و کلام، علاوه بر برخورداری از گستردگی، عمق و عصاره دانش ها فردی محقق و پژوهشگر به شمار می آید که در مقام نقل کننده و نویسنده، بسیار دقیق و امین بوده است.

گنجی، با اشاره به اشراف بر حوزه های تخصصی علوم به عنوان شاخصه دیگر این دانشمند بزرگ گفت: علامه حتی در محاجه با افراد متخصص و کارشناس رشته های مختلف توفیق می یافت چراکه علاوه بر فراوانی، از استنباط و قدرت تحلیل فراوانی در علوم برخوردار بود.

وی با یادآوری به جایگاه کتاب «خرائج و جرائح» علامه قطب به عنوان اثر دربردارنده معجزات معصومین(علیهم السلام) و اخباری که این معجزات را گزارش می‌کنند، و از اعتبار کافی برخوردارند  گفت: اگر این کتاب نبود به یقین از اثر کتاب بحارالانوار به عنوان یک گنجینه ارزشمند شیعی کاسته می شد.

سیدهادی مسعودی علوی مدیر فرهنگسرای المهدی(عج) نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع علامه قطب راوندی، بر لزوم معرفی بیش از پیش مفاخر و عالمان بزرگ منطقه تأکید کرد.

شعرخوانی استاد صائم کاشانی، برگزاری مسابقه فرهنگی، پخش نماهنگ پیرامون شخصیت علامه قطب راوندی و.. از دیگر بخش های این آیین بود.

همایش بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی به مناسبت 14 شوال سالروز بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی، با همکاری ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت این عالم بزرگ و فرهنگسرای المهدی(عج) برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.