یزد؛

روستاهای استان یزد درآستانه خشکسالی شدید

180 منبع آبی روستاهای استان یزد خشک شده یا در حال خشک شدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمد فاتحی مدیرعامل آبفار یزد از تاثیرات مخرب و رو به رشد خشکسالی بر روستاهای استان در چند سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموع تعداد 404 منبع آبی تامین کننده آب این روستاهاست که از این تعداد نزدیک به 100 منبع خشک و80 منبع دیگر در آستانه خشک شدن قرار دارند.

فاتحی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب افزود : از 1200 روستای استان، نزدیک به700 روستا زیرپوشش شرکت آبفار قراردارند و بقیه روستاها نیز از خدمات این شرکت بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی های پیاپی چند سال گذشته و کاهش بارندگی شدید در سال آبی جاری ، بیشتر منابع محلی تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

مدیرعامل آبفار یزد تصریح کرد: در شرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستانها و مناطق مرتفع واقع شده اند دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت هستند به طوری که هم اکنون آب شرب بیش از 300 روستای استان که اغلب آنها در شهرستان تفت واقع شده اند با تانکرهای سیار تامین می شود.

فاتحی همچنین به راهکارهای پیش روی این شرکت جهت مواجه با خشکسالی اشاره کرد و گفت: از راهکارهای کوتاه مدت این شرکت می توان به جیره بندی ، آبرسانی سیار ، اجاره چاههای آب از بخش کشاورزی و 2 شبکه ای کردن آب شرب بیش از 15 روستا و برنامه مدیریت مصرف اشاره کرد.

این مسئول در ادامه درباره راهکارهای میان مدت اظهار کرد: از راهکارهای میان مدت این شرکت تکمیل30 مجتمع آبرسانی است که در سال گذشته نزدیک به 10 مجتمع به بهربرداری رسید پیش بینی می شود که در سال جاری تعداد 7 مجتمع دیگر به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه رسانه ها، ارتباط مستمر با مردم، افزایش سطح آگاهی های عمومی نقش بسیار مهم و اساسی در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب دارند، تصریح کرد : مردم نقشی بسیار مهم و اساسی در این زمینه دارند و تحقق شعار امسال ' اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل 'و همچنین شعار هفته صرفه جویی در مصرف آب نیازمند پذیرش و مشارکت مردم است .

مدیرعامل آبفار تاکید کرد : با حضور مردم در صحنه ، مشارکت دادن ذینفعان که همان مردم فهیم هستند و تشویق آنان به مدیریت مصرف، روند خدمت رسانی تسریع یافته و آبرسانی به روستاها که هدف اصلی شرکت آب وفاضلاب روستایی است با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

وی مدیریت مطلوب منابع آب در دسترس، مدیریت تولید و مصرف آب، افزایش بهره وری، برون سپاری بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبرسانی، بهره مندی از دستگاه های جدید به منظور نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، شناسایی و ساماندهی انشعابات غیرمجاز را از اقدامات امسال و در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

استان یزد حدود سه هزار روستا و آبادی دارد که یکهزار و 194 روستای آن دارای سکنه است و جمعیتی بالغ بر 270 هزار نفر را در دل خود جای داده است.

انتهای پیام/ ی

تاثیرات مخرب و رو به رشد خشکسالی بر روستاهای استان یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مناقبی
۱۷:۱۷ ۲۰ تير ۱۳۹۶
چرا خط دو انتقال آب از مسیر شهرستان تفت عبور نمی کند تا این مشکل حل شود ؟ مگر احداث مجتمع آبرسانی بدون وجود منابع آب چه مشکلی را حل می کند؟ مگر غیر از اتلاف منابع چیزی هست؟
آخرین اخبار