یاسوج؛

سرانه پایین مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از سرانه پایین مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ جعفر گوهرگانی در اولین مجمع استانی سلامت که در محل سالن دکتر کنعانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد اظهار کرد: تغییرات اقلیم باعث تغییر ذائقه هم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: باید پیش به سوی تولید محصولات ارگانیک برویم و بار روانی برای جامعه نداشته باشد.

گوهرگانی گفت: در جاهایی ضعف داریم که باید تقویت شود تا در کل استان مردم از سلامت برخوردار باشند.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که پزشکان مطرح می‌کنند ارتباط مستقیم غذاها با سرطان‌هاست که در محصولات موادی وجود دارد که باید آنالیز و کنترل شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چیزی که امروزه با آن روبرو هستیم به کار بردن بی‌رویه سموم در سبزی و صیفی و به خصوص هندوانه و گوجه است که باید بحث یارانه سلامت را به این سمت آورد تا بتوانیم اقداماتی در این خصوص انجام دهیم.

گوهرکانی افزود: سبزیجات و میوه‌ها نقش مهمی در جلوگیری از بیماری دارد که در استان ما مصرف سبزی در روز کمتر از ۲۶۰ گرم است و در دنیا ۳۰۰ گرم در روز است.

وی افزود: مصرف کود شیمیایی در جهان ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار است که ۱۶ عنصر به خاک داده می‌شود و در استان ما مصرف کود کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم است.

گوهرگانی گفت: مصرف سموم شیمیایی ۳۵۰ گرم در هکتار در جهان است است و در استان ما ۲۵۰ گرم در هکتار است که خوشبختانه در سطح بیش از ۳۰ هزار هکتار کاهش دادیم و مبارزه بیولوژیک را در سطح استان داشتیم.

وی افزود: از کفشدوزک‌ها و کرم‌ها به جای سموم استفاده می‌کنیم و خواهش می‌کنیم که دانشگاه علوم پزشکی برای اقدامات بیولوژیکی و زیست محیطی همکاری همه جانبه با ما داشته باشند و باید برای برندسازی محصولات ارگانیک اقدام کنیم.

گوهرگانی گفت: مصرف سرانه دو محصول  شکر و قند در استان ما بسیار زیاد  و حداقل سه و نیم تا چهار کیلوگرم نسبت به کشور بیشتر است.

وی گفت: مصرف ما در گوشت قرمز بسیار زیاد است و مردم زیاده‌روی دارند اما در گوشت ماهی میانگین مصرف در کشور ۱۰ کیلوگرم و در استان کمتر از ۶ کیلوگرم در طول سال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: فکری باید اندیشیده شود که سولفات آهن را در مزرعه وارد محصول کنیم و دیگر نیازی به قرص آهن نباشد که لازم است قسمتی از یارانه سلامت را به بخش کشاورزی بدهیم تا گوجه فرنگی و هندوانه را که بی‌رویه کود و سموم داده می‌شود تحت کنترل قرار دهیم.

انتهای پیام/غ

گوجه و هندوانه پرخطرترین محصولات گیاهی استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار