اسپوتنیک در گزارشی بررسی کرد؛

اهمیت آتش‌بس سوریه برای آینده این کشور چیست؟

پایگاه اینترنتی اسپوتنیک در مطلبی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح آتش‌بس جدید در سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اسپوتنیک در مطلبی نوشت: ایجاد یک منطقه کاهش‌ تنش در جنوب غربی سوریه گامی مهم در جهت دستیابی به یک آتش‌بس پایدار در این کشور جنگ‌زده است.

روز جمعه و پس از ملاقات دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی، سرگئی لاوروف – وزیر خارجه روسیه – اعلام کرد آمریکا، روسیه و اردن بر سر اجرای آتش‌بس در جنوب غربی سوریه به توافق رسیده‌اند.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «آن‌ها بر سر حصول یک تفاهم‌نامه در مورد ایجاد منطقه کاهش‌ تنش در جنوب غربی سوریه در سه استان درعا، قنیطره و سویدا به توافق رسیده اند که با اجرای آتش‌بس در این منطقه همراه خواهد بود. این آتش‌بس از ظهر روز 9 ژوئیه به وقت دمشق به اجرا در خواهد آمد.»

وزیر خارجه روسیه متذکر شد مسکو و واشنگتن تعهد کرده‌اند درباره اجرای این آتش‌بس اطمینان حاصل کنند.

یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت از تاریخ 9 ژوئیه، در این سه استان موردی از نقض آتش‌بس اعلام نشده است.

دونالد ترامپ در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: «به نظر می‎‌رسد آتش‌بس سوریه پایدار است. زندگی بسیاری از افراد نجات خواهد یافت. از جلسه ملاقات بیرون آمدم. (شرایط) خوب است!»

به باور بوریس دلگوف – محقق آکادمی علوم روسیه – شرایط کنونی در مناطق کاهش‌تنش در سوریه دو جنبه دارد که یکی مثبت و دیگری منفی است.

دلگوف به اسپوتنیک گفت: «جنبه مثبت این است که فعالیت‌های نظامی در این مناطق متوقف شده است و تنش‌ها پایان یافته اند. بخش منفی شرایط، این است که این مناطق ممکن است به جوامع کوچک‌تر و مستقل تبدیل شوند.»

بر اساس گفته‌های این کارشناس، کشورهای ضامن این آتش‌بس، مانند ترکیه، روسیه و ایران باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا از تشکیل حکومت‌های کوچک‌تر و مستقل در این مناطق جلوگیری شود.

دلگوف خاطر نشان کرد: «این مناطق عملا از حوزه دولت خارج شده اند. این خطر وجود دارد که این مناطق به جوامع مستقل و پایگاهی برای گروه‌های افراطی تبدیل شوند. این می‌تواند تمامیت ارضی سوریه را تهدید کند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی درباره برنامه واشنگتن برای خودداری از تحویل دادن مناطق تحت تصرف مخالفان سوری به دمشق وجود دارد.»

وی متذکر شد اجرای آتش‌بس جدید تا حد زیادی وابسته به نیروهای خارجی است که گروه‌های مسلح در خاک سوریه را حمایت می‌کنند.

دلگوف گفت: «در حقیقت، این بازیگران می‌توانند سناریوها در سوریه را تغییر دهند. با این‌حال، هرکدام از آن‌ها منافع خاصی را در این کشور دنبال می‌کنند. منافع آن‌ها نیز همواره در راستای هدف اصلی یعنی پایان بخشیدن به جنگ و رسیدن به پایداری سیاسی در این کشور نیست.»

وی افزود: «به باور من، این برنامه‌ها همچنان در حال اجرا هستند. به همین دلیل است که حصول توافق آتش‌بس تنها بخشی از راه حل‌هاست. حفظ تمامیت ارضی سوریه از اهمیت بالاتری برخوردار است و در عین حال، دشوارترین مسئله در شرایط کنونی به شمار می‌رود.»

 در جنگ 6 ساله سوریه،  مسکو نیروهای دولت بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – را حمایت کرده است و واشنگتن از گروه‌های مخالف که خواستار کناره‌گیری وی (بشار اسد) از سمت خود بوده اند، پشتیبانی کرده است.

روسیه، ایران و ترکیه تضمین‌کننده آتش‌بس سوریه هستند. این سه کشور تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندند که در پی آن، از تاریخ 6 مِه سال جاری میلادی 4 منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار