یارمحمدی عنوان کرد؛

فرماندهی عملیات اطفاء حریق حلقه گمشده صنعت نفت کشور

رییس شورای سیاستگذاری‌ کنفرانس و مدیرکل‌ نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی وزارت نفت نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق را در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در کشور از جمله پالایشگاه های نفتی و حادثه پلاسکو‌ را دخیل دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس کنفرانس و دانشگاه علم و فرهنگ در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفای حریق که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور است که این دانشگاه جزء دانشگاه‌های نسل سوم محسوب می‌شود و علاوه بر آموزش و پژوهش در حوزه کارآفرینی نیز فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ با کسب توانمندی‌های لازم پس از فارغ التحصیلی در جامعه مشغول به کار می‌شوند، همچنین در این دانشگاه در ۲ هفته آینده نخستین پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تاسیس می‌شود که این دانشگاه تربیت کننده دانشجویان در رشته‌هایی مانند دکترای سیاست گذاری، مدیریت و مطالعات فرهنگی است.

 رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به وابسته بودن دانشگاه علم و فرهنگ به جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌هایی همچون ساخت دَکَل‌های نفتی مشارکت می‌کند، بیش از سه سال از تاسیس دپارتمان نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ می‌گذرد.

 ایمانی خوشخو افزود: در این دانشگاه دانشجویان در رشته‌هایی مانند مهندسی ایمنی نفت و حقوق نفت و گاز مشغول به تحصیل هستند که از آتش سوزی‌های نفتی به عنوان یک مسئله مهم و بحران ساز در حوزه نفت یاد می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه علم و فرهنگ قصد دارد که افراد درباره فرماندهی عملیات اطفاء حریق آموزش‌های لازم را بدهد، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است، در جهاد دانشگاهی فعالیت‌های تکراری و موازی کاری انجام نمی‌دهد.

در ادامه این مراسم علی‌احمد یارمحمدی‌ رییس شورای سیاستگذاری‌ کنفرانس و مدیرکل‌ نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی وزارت نفت درباره HSE ( نظام مدیریت ایمنی بهداشت و محیط‌زیست) اظهار کرد: وزارت نفت از 4 شرکت اصلی ( نفت، گاز، پترو‌شیمی و پا‌لایشگاه ) تشکیل شده، سیستم مدیریت HSE از سال 80-79 در وزارتخانه‌های صنعت و معادن، بنادر و کشتیرانی‌ انجام شد، در صنعت نفت 130 سازمان و یک اداره کل مدیریت HSE مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: جای نظام مدیریت HSE در دانشگاه علم و فرهنگ خالی است ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست سه مقوله‌ای هستند که با هم هم‌پوشانی دارند. در نظام دانشگاهی در مقطع کارشناسی، مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست از هم جدا بوده ولی در کارشناسی ارشد این 3 رشته با هم ادغام می‌شوند.

رییس شورای سیاستگذاری‌ کنفرانس و مدیرکل‌ نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی وزارت نفت عنوان کرد: مدیریت بحران زیرمجموعه‌ نظام مدیریت HSE و فرماندهی عملیات اطفاء حریق زیرمجموعه‌ مدیریت بحران است.

یارمحمدی‌ در خصوص علت حوادث آتش‌سوزی همچون حادثه بوعلی‌، تندگویان‌ و ساختمان پلاسکو‌ تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های جانی و مالی عظیمی که این حوادث داشت ما در خصوص علت بروز چنین سوانحی‌ تمرکز کرده‌ و متوجه شدیم که نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق علت اصلی این حوادث بوده است.

وی بیان کرد: هدف از این کنفرانس استفاده از پتانسیل موجود در سطح دانشگاه‌، صنعت، سازمان‌های دولتی و خصوصی است به این منظور که آنها بتوانند به آخرین دستاوردهای‌ علمی و عملی عملیات اطفاء حریق در داخل و خارج از کشور دسترسی پیدا کنند.

علی احمدی رییس دپارتمان‌ نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص محورهای کنفرانس گفت: این کنفرانس 14 محور اصلی دارد از جمله محورهای این کنفرانس می‌توان به اصول فرماندهی عملیات اطفاء حریق، سلسله‌ مراتب فرماندهی عملیات اطفاء حریق و مبانی استعدادیابی‌، آموزش و تربیت فرماندهان عملیات اطفاء حریق اشاره کرد.

وی اظهار کرد: این کنفرانس چند کارگاه آموزشی و پنل تخصصی دارد، در این کنفرانس حداقل ۲ مهمان خارجی از متخصصان رشته ایمنی و آتش‌نشانی شرکت می‌کنند همچنین نمایشگاهی نیز از شرکت‌های تولیدکننده مواد آتش‌نشانی در این کنفرانس برقرار است.

رییس دپارتمان نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص تعداد مقالات علمی دریافت شده عنوان کرد: تاکنون ۳۸ مقاله علمی دریافت شده که عمده این مقالات از سوی تدوین کنندگان صنعت است. از ۳۸ مقاله علمی دریافت شده ۲۸ مقاله توسط کمیته علمی (استاد‌های دانشگاه و کارکنانی از صنعت نفت) داوری می‌شود.

احمدی یادآور شد: امید است که با برپایی این کنفرانس بتوانیم نقش مؤثری را در کاهش حوادث آتش‌سوزی در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

کشور از نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق رنج می‌برد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار