شهرکرد؛

بافت سالانه سه میلیون متر مکعب فرش در کشور

سالانه سه میلیون متر مکعب فرش در کشور بافته می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد گفت: سالانه ۳ میلیون متر مکعب فرش دستباف در کشور تولید و ۲ میلیون متر مکعب آن به ۸۰ کشور جهان  از جمله آمریکا، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، قطر، کویت، لبنان و ژاپن صادر می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی یک میلیون بافنده فرش در کشور افزود: بر اساس برنامه‌های سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، امسال ۲۰ هزار بافنده فرش جدید در کشور مشغول به کار خواهند شد.

کارگر اضافه کرد: فرش سهم ویژه‌ای در بخش صادرات غیرنفتی کشور دارد و ایران در زمینه صادرات فرش در جهان صدر نشین است.

وی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته به طور متوسط ۵۰۰ میلیون دلار فرش از کشور صادر می‌شد که متأسفانه این میزان در سال‌های گذشته به رقم بسیار ناچیزی رسید.

کارگر، مشکلات درون و برون مرزی، رواج فرش ماشینی و کفپوش‌های جدید، تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم و تحریم‌های اقتصادی را از موانع تولید و صادرات فرش دستباف در ایران بیان کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا ممنوع شد گفت: اما از دی ماه سال ۹۴ و پس از توافقات برجام، صادرات فرش در جهان از جمله آمریکا گسترش یافت و هم اکنون سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار فرش از ایران به این کشور صادر می‌شود.

کارگر ادامه داد: سال گذشته ۳۶۰ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که ۹۰ میلیون دلار آن مربوط به کشور آمریکا بود.

به گفته وی؛ فرش به عنوان هنر، صنعت و دانش، منبع اشتغال و تثبیت جمعیت روستایی و عامل جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شمار می‌رود.

گفتنی است: همایش ملی فرش دستباف با رویکرد تولید و صادرات و با حضور ۳۰۰ نفر از محققین و پژوهشگران فرش از سراسر کشور، صبح امروز شنبه ۲۴ تیر ۹۶ در اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار شد.

در این همایش ۴۹ مقاله به صورت پوستر و ۱۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه و از پیشکسوتان فرش استان چهارمحال و بختیاری تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ف

فرش سهم ویژه‌ای در بخش صادرات غیرنفتی کشور دارد

برچسب ها: فرش ، تولید ، صادرات ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار