آموزش عذرخواهی را در تکمیل پازل تربیتی کودک فراموش نکنید

عذر خواهی کردن سنت پسندیده‌ای است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و حتی اگر والدین دچار خطایی نسبت به فرزندانشان شدند باید معذرت خواهی کنند.

فرشته کریمی روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به لزوم نهادینه کردن فرهنگ معذرت خواهی در خانواده گفت: عذر خواهی کردن سنت پسندیده‌ای است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد هرکس حتی اگر والدین دچار خطایی نسبت به فرزندانشان شدند باید معذرت خواهی کنند تا ان‌ها برای برخورد با دیگران در اینده اماده‌تر شوند.

 
این روانشناس افزود: عذر خواهی در زمانی که قوانین خانه به ناگاه نقض شده‌اند، به کودک یاد می‌دهد که قوانین برای همه یکسان است و باعث می‌شود که احترام گذاشتن به حریم خانه و قوانین آن، برای کودکان نهادینه شود.
 
وی با بیان اینکه والدین یک الگوی تمام عیار برای کودکشان هستند ادامه داد: اگر پدر و مادر یک الگوی خوب برای فرزندشان باشند دیگر نیازی نیست به طور مداوم از او بخواهند که از دیگران عذرخواهی کند، بلکه او می‌آموزد که با انجام دادن هر اشتباهی تصمیم بر درست کردن شرایط بگیرد.
 
این روانشناس تصریح کرد: کودکان باید عذرخواهی را در میان بزرگتر‌ها به طور عینی ببینند، چون با شعار دادن نمی‌توان به رشد آن‌ها در این زمینه کمک کرد.
 
کریمی با تاکید بر اینکه حرف و عمل پدر و مادر و بزرگتر‌ها باید با هم یکی باشد تا کودک دچار تناقض انتخاب رفتار درست ازغلط نشود، گفت : اگر پدر پشت تلفن به دوستش دروغ بگوید، دروغ گفتن برای بچه نهادینه می‌شود و احساس نمی‌کند اگر دروغ گفت باید عذرخواهی کند و همین موضوع اهمیت رعایت نکات ریز رفتاری را در مقابل کودکان برای پدر و مادر به منظور جلو گیری از انحراف رفتاری کودک دو چندان می کند.
 
انتهای پیام/
 

کودکان را شعاری تربیت نکنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار