وفادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد:

هرمزگان رکورد دار ساخت وساز ساحلی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان به علت دارا بودن طولانی‌ترین سواحل با ۳۲۵ سازه، رکورد ساخت و ساز را از آن خود کرده است.

هرمزگان رکورد دار ساخت وساز ساحلی  استمجید وفادار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه  هرمزگان رکورد دار ساخت و ساز ساحلی است،اظهار داشت: سواحل کل کشور 5788 کیلومتر است که استان های جنوبی کشور با داشتن 4899 ساحل، بیشترین طول سواحل کشور را دارند، که استان هرمزگان هم از جمله آن ها محسوب می شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بااشاره به آمار ساخت و ساز در سواحل، گفت:طبق آماری که سازمان بنادر کشوری اعلام کرده، کل سازه های هفت استان ساحلی کشور973 سازه است که طبق بررسی های انجام شده از این تعداد سازه ها 685 سازه متعلق به بخش دولتی و 338 سازه متعلق به بخش خصوصی است که 188 سازه آن به صورت مجاز بوده و785 غیر مجاز ساخته شده است.

 وفاداربابیان اینکه از 973 سازه در کل کشور 325 سازه متعلق به استان هرمزگان است، گفت: از این تعداد سازه 276 سازه متعلق به بخش دولتی و49 سازه برای بخش خصوصی است که 63 سازه به صورت مجاز و262 سازه غیر مجاز ساخته شده است‌.

 وی بااشاره به وظایف اداره بنادر کشوراظهار کرد: براساس بند 22 ماده 3 آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی مصوب سال1348 صدور واجازه تاسیس اسکله وسایر تاسیسات وتجهیزات ضمن تاثیر طرح مربوطه با داشتن حق بهره برداری بر عهده اداره بنادر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ضمن اشاره به تبصره الحاقی مصوب سال 87 تاکید کرد:ساخت و ساز بدون مجوز یا خارج از مجوز سازمان بنادرو دریانوردی دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی ممنوع است وسازمان درصورت اطلاع از طریق گارد ساحلی وسایر ضابطین دادگستری از ادامه عملیات ساخت و ساز ویا بهره برداری از تاسیسات وتجهیزات فاقد مجوز جلوگیری کرده و بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اعلام و مرجع قضایی مکلف به بررسی پرونده بدون نوبت است، و در صورت احراز تخلف با متخلف برخورد می کند.

 وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست مجوزی برای ساخت و ساز در سواحل را نداده است گفت: سازمان بنادر مجوز نهایی را می دهد وسازمان محیط زیست نیز طبق ضوابطی که دارد می تواند به متولیان سازه ها مجوز بدهد.

 وفادار ضمن بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از ساخت و ساز شخصا اقدام کرده است ،تصریح کرد: متاسفانه شهرداری بدون درنظر گرفتن آسیب های رسیده به محیط زیست اقدام به دادن مجوز به اشخاص حقیقی و حقوقی می کند.

 وی ادامه داد:در شورای عالی محیط زیست در تاریخ 24.12.1395 جلسه ای برای استحصال اراضی ساحلی مشمول مطالبات مورد ارزیابی قرار گرفت که شهرداری ها باید براساس ضوابط اراضی ساحلی وبعداز تصمیم گیری کمیته ارزیابی اقدام به ساخت و ساز در ساحل کنند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به ساخت و ساز در جزیره هندورابی و ازبین رفتن مرجان های آن منطقه گفت: هندورابی یک جزیره مرجانی است که برای ساخت و ساز در آن باید مرجان ها را جابه جا کرد که این کار هزینه زیادی دارد وباعث مرگ مرجان ها می شود.

 وی با تاکید بر اینکه ساخت عرشه بر روی دریا نیز باعث خساراتی می شود افزود:سازه هایی که با تکنولوژی روز ساخته می شود مانند سازه های شناور وعرشه که شن وماسه در آن به کار می رود با اولین سازه این شن وماسه ها وارد دریا شده و باعث از بین رفتن گونه های دریایی و ساحلی می شود.

 وفادار بااشاره به رعایت حریم 60 متر در ساحل گفت: برای ساخت عرشه باید از بالاترین نقطه مد آب که 60 متر است  حریم را رعایت کرد و از وزارت نیرو باید مجوز این سازه ها را اخذ کرد.

انتهای پیام/

میزان ساخت و ساز در سواحل هرمزگان

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار