کرمان؛

تلاش دولت برای پیوند صنایع دستی با اقتصاد خانگی

استاندارکرمان گفت: پارسال در استان کرمان بیش از 5 هزار نفر بافنده بیمه تامین اجتماعی شده و از خدمات آن بهره مند گردیده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،علیرضا رزم حسینی پیش از ظهر یکشنبه در دیدار ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی که به منظور ثبت جهانی گلیم روستای دارستان شهرستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم به استان کرمان سفر کرده اند، افزود: از مجموع هفده اثر ثبت جهانی در ایران، پنج اثر متعلق به استان کرمان است.
وی با اشاره به اینکه طی دولت تدبیر و امید توجه خاصی به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان کرمان صورت گرفته است، یادآورشد: دو پرونده از آثار استان کرمان جهت گذراندن روند ثبت جهانی است.
استاندارکرمان با تاکیدبراینکه طی 500 سال گذشته اقتصاد مردم کرمان توسط صنایع دستی و گیاهان دارویی بوده و این دو محصول، بیشترین صادرات را به شرق آسیا داشته است، تصریح کرد: به مرور زمان با ورود تکنولوژی، دولت سعی نموده با ایجاد مشوق هایی، صنایع دستی حفظ نماید.
رزم حسینی با اشاره به اینکه صنایع دستی با احساس خاصی انجام می پذیرد به گونه ای که این احساس به افراد استفاده کننده، منتقل می شود، خاطرنشان کرد: در راستای حفظ و تقویت صنایع دستی، آموزش رایگان، بازار فروش و دریافت سفارشات محصول از طریق شبکه های اجتماعی فراهم شده است.
وی با تاکید براینکه دستگاه های دولتی برای حمایت از صنایع دستی استان، مکلف شده اند از آثار هنری برای اهدای اقدام نمایند، گفت: سال گذشته در استان کرمان بیش از 5 هزار نفر بافنده بیمه تامین اجتماعی شده و از خدمات آن بهره مند گردیده اند.
استاندار کرمان از ارزیابان درخواست کرد در بازدیدهایی که انجام می پذیرد، در صورتی که در حوزه زیرساخت های گلیم مشکلی وجود دارد، مطرح و مشکلات مرتفع شود، افزود: دولت به منظور حفظ و ماندگاری صنایع دستی، آن را با اقتصاد خانگی پیوند داده و سعی دارد شرایط را بهبود ببخشد.
نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این دیدار گفت: آنچه که در استان کرمان توسط ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی در بعد نیروی انسانی و هنرهای دستی مشاهده می شود، به همت بزرگمردی خلق و کشف شده است که امروز به عنوان نماینده عالی دولت، منصب امور را در استان برعهده دارد.
شهباز حسن پور با اشاره به اینکه طی دولت تدبیر و امید هر سال شاهد یک ابتکار جدید در کرمان هستیم، افزود: سال گذشته به همت استاندارکرمان، ثبت جهانی دو اثر قنوات و کویر لوت کلید خورد.
وی از استان کرمان به عنوان مهد تمدن و خلق آثار ارزشمند نام برد و یادآورشد: اخیرا در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی، قوانین خوبی تصویب شده است بگونه ای که می تواند خواسته های آنها را از طریق قانونی پاسخ داد.
نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین تصویب شده در مجلس به منظور رفاه بیشتر هنرمندان صنایع دستی کشور بویژه زنان و دختران روستایی است که همه آنها به صورت رایگان بیمه تامین اجتماعی می شوند.
حسن پور بافت گلیم را بخش مهمی از اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری سیرجان دانست و افزود: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان بسیاری از معیارهای انتخاب اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی از جمله این معیار که نمایانگر دستاوردی بی نظیر از نبوغ هنری بشر باشد را دارد.
وی گفت: امید می رود با ثبت جهانی این هنر ارزشمند، دریچه‌های جدیدی به روی بافندگان گلیم سیرجان گشوده شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز در ادامه با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته اتفاق مهمی در شهرستان سیرجان در حوزه زیرساخت ها افتاد است، افزود: با توجه به مطرح شدن شهرها و روستاهای جهانی در سطح دنیا، به‌لحاظ دیده شدن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها، کشور ما نیز در این میان شهرها و روستاهای فراوانی دارد که می‌تواند از این فرصت استفاده و قابلیت‌ها و گنج‌های نهفته خود را برای جهانیان آشکار و معرفی کند.
بهمن ناورمطلق با تاکید براینکه روستای دارستان شهرستان سیرجان با قابلیت‌های بسیار زیادی که دارد، کارشناسان شورای صنایع دستی را متحیر کرد، یادآورشد: مردم و هنرمندان این شهرستان با وحدت و اشتراک به تولید آثار می‌پردازند و این امر برای سازمان‌های جهانی بسیار مهم است که این مهارت‌ها و این زیبایی‌شناسی به نسل‌های آینده منتقل شود.
وی با اشاره به سهمیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای ثبت صنایع دستی اشاره کرد و گفت: از این سهمیه برای شهرستان مریوان و سیرجان استفاده شده است و با استقبال خوبی که از سوی مردم صورت پذیرفت، سیرجان شانس زیادی را برای جهانی شدن دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از خرید تضمینی صنایع دستی (حصیر) مناطق محروم استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: به منظور تقویت مراکز تولیدی، طرح پیوند در حال اجراست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در ادامه با اشاره به مزیت های صنایع دستی در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: شاخص های صنایع دستی استان کرمان نیاز به کار دارد بگونه ای که ثبت ملی و جهانی این صنعت وجود دارد.
محمود وفایی با اشاره به ثبت ملی گلیم سیرجان طی یکسال گذشته، گفت: با سفر ارزیابان سازمان یونسکو و ثبت جهانی گلیم روستای دارستان، سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم شناخته خواهد شد.
وی با تاکیدبراینکه زیرساخت های سیرجان به منظور معرفی این شهرستان به عنوان دهکده جهانی گلیم طی یکسال گذشته فراهم شده است، افزود: حضور پرشور و بانشاط مردم روستای دارستان شهرستان سیرجان در بازدید ارزیابان سازمان یونسکو از خواستگاه هنر گلیم بافی موجب شد که چهره مسرور را در آنها مشاهده کرد.
ارزیاب شورای جهانی صنایع‌ دستی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جامع و کاملی در استان کرمان برای ما پیش بینی شده بود، گفت: حضور مسئولین بخش های دولتی، خصوصی و سازمان های مردم نهاد موجب شد تا همه مجموعه ها را در یک روز مشاهده کنیم.
غادا هیجاوی با تاکید براینکه حضور پورشور و بانشاط مردم و دفاع آنها از صنایع دستی(گلیم) ما را متحیر و تحت تاثیر قرار داد، افزود: این امر قطعا با رهبریت استاندارکرمان انجام شده که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به اینکه به هنرمندان ایرانی و حمایت قاطعی که از سوی دولتمردان آنها صورت می پذیرد، غبطه می خوریم، یادآورشد: خیلی ایده آل است که مجریان قانون با همدلی به عنوان یک تیم برای ثبت جهانی گلیم سیرجان همکاری می کنند و یقینا این امر می تواند زمینه های توسعه یافتگی را فراهم نماید.
ارزیاب شورای جهانی صنایع‌ دستی در ادامه با اشاره به اینکه نامزدی شهرستان سیرجان برای ثبت جهانی نیازمند مذاکره با مجموعه همکاران در سازمان یونسکو است، گفت: روند توسعه یافتگی شهرستان سیرجان باید پس از جهانی شدن، ادامه یابد.
کوین مورای با اشاره به بهره مندی از علم تجارت الکترونیک برای انتقال تجارب به دیگر مناطق، افزود: سه جلد کتاب که در خصوص گلیم سیرجان تالیف شده، مورد مطالعه قرار گرفته است که امید می رود با نامزدی سیرجان به عنوان شهرجهانی، بحث بازرگانی و توسعه فرهنگ گلیم با هم تلفیق شود.
شامگاه جمعه ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی به استان کرمان سفر کردند و قرار است در این سفر 2روزه موضوعاتی چون آموزش، تولید و تجارت گلیم شیریکی پیچ سیرجان را بررسی نمایند.
این داوران جهانی ضمن دیدار با استاندارکرمان و ارائه نتایج ارزیابی خود، از باغ فتح آباد، موزه گلیم سیرجان، کارگاهها و دارهای گلیم بافی روستای دارستان که به لحاظ تعدد دارهای قالی و منحصر بفرد بودن دست بافته های صنعت دستی به دهکده جهانی گلیم شهرت دارد؛ بازدید نمودند.
گلیم شیریکی‌پیچ از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در25کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

انتهای پیام/ی

تلاش دولت برای پیوند صنایع دستی با اقتصاد خانگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار