کرمان؛

روستای طرز با سرو‌های سربه فلک کشیده تاریخی

روستای طرز با سرو‌های دوهزارساله سربه فلک کشیده مکانی زیبا وسرسبز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، افضلی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه روستای طرز به عنوان یکی از روستا‌های دارای جاذبه و هدف گردشگری در استان تعیین گردیده است گفت: روستای زیبا و تاریخی طرز در ۴۰ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان راور قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان و یا حتی قبل از آن می‌رسد.

وی افزود: سرو‌های روستای طرز در آسمان کویری ۳ هزار سال است که قد برافراشته‌اند، سرو‌های کهنی که نماد استواری و پایداری این روستا در تاریخ کهن هستند که به همراه چشمه‌های آب متعدد، طبیعت بکر و سرسبز و معماری سنتی روستا زینت‌بخش شهرستان راور و طبیعت شمال استان کرمان است.
افضلی با اشاره به اینکه این روستا با یک هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا از شرق و جنوب‌شرقی به کوه سفید از شمال به کوه برج و از غرب و شمال‌غربی به کوه آب‌بند محدود می‌شود اظهار کرد:آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و سبز روستا که تحت تاثیر باغ‌های پسته، بادام، زردآلو، خرما و انار است، تابستان‌های طرز را به فصل رفت و آمد تعداد زیادی از گردشگران تبدیل می‌کند به ویژه مسیر‌های منتهی به راور در فصل تابستان شاهد جمع زیادی از گردشگرانی است که در مسیر رفت و یا برگشت از مشهد هستند.

روستای طرز با سرو‌های سربه فلک کشیده تاریخی

 

وی گفت: بزرگان روستای طرز شهرستان راور نقل می‌کنند که حدود ۱۸۰ سال پیش لطفعلی‌خان رشیدی حاکم و مأمور مالیات، سر این درخت را بریده و بساط خوابش را بالای آن گسترانیده و به منظور استراحت و خواب به وسیله یک طناب به راحتی بالای آن سرو می‌رفته است.
در این روستا باغ کوچکی معروف به تالار است که در آن ۱۴ سرو بزرگ در دو ردیف در کنار جوی آبی روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و سن هر کدام از درختان این مجموعه به حدود یک هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه در کنار این مجموعه سرو تنومند و بزرگی قرار گرفته که حدود ۳ هزار سال سن دارد و ارتفاع آن به ۳۷ متر می‌رسد افزود: سرو‌های کهنسال طرز در جهان بی‌نظیر هستند

روستای طرز با سرو‌های سربه فلک کشیده تاریخی

وی اظهار کرد: سرو‌های طرز دارای ابهت و شکوه خاصی هستند و این زیبایی و جاذبه سبب شده که بار‌ها سیاحان خارجی برای دیدن این سرو‌ها به طرز آمده و آن‌ها را نمونـه بارز سلیقه ایرانیـان عنوان کنند.
افضلی تصریح کرد: به عقیده کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجموعه سرو‌های روستـای طـرز که تعـداد آن‌ها به ۴۷ اَصلـه مـی‌رسـد، از لحـاظ تعـداد، سلامت و سن در ایـران و جهـان بی‌نظیر است، ویژگی این مجموعه کاشت منظم درختان به دست انسان و دقت در نگهداری از آنهاست.

روستای طرز با سرو‌های سربه فلک کشیده تاریخی


وی یادآورشد: در روستای طرز علاوه بر تالار سرو‌ها و باغ‌های زیبا و قدیمی آثار تاریخی، چون برج و خانه هم دیده می‌شود که از این میان می‌توان به مجموعه وکیلی روستا اشاره کرد که تصویر پاییزی این مجموعه در باغ بزرگ اطراف آن جذابیت خیره‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد.
انتهای پیام/‌ی

روستای طرز با سرو‌های سربه فلک کشیده تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.