رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرد:

توقع اشتغال زایی از دولت اشتباه است/ افزایش ۲۲ تنی تولید چغندرقند در سطح یک هکتار

نهاوندیان گفت: درآمد نفتی عمده درآمد دولت بوده که در این سالها نسبت به گذشته تقلیل یافته و توقع داشتن از دولت برای بهره گیری از این درآمد برای حل مشکلات اقتصادی کشور و یا اشتغال زایی اشتباه بوده است.

توقع اشتغال زایی از دولت اشتباه است/ افزایش ۲۲ تنی تولید چغندرقند در سطح یک هکتاربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در مراسم جشن تولید ملی شکر اظهار داشت: همکاری و تعامل و عزم جدی بخش خصوصی سبب بارور شدن این همت شده است.

وی اظهار‌ کرد: میزان تولید چغندر قند در سال های گذشته 31 تن در یک هکتار بوده که در حال حاضر این به 53 تن در یک هکتار رسیده و این دستاورد مایه  مباهات است.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: باید در کشور به جای تکیه بر منابع بیشتر با استفاده بهینه از منابع داخلی به چنین دستاورد هایی رسید، نباید منتظر بود تا پول نفتی از جایی برای تأمین مواد اولیه برسد، بلکه باید با برنامه ریزی مدون از منابع داخلی بهره گرفت.

این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد: چاره ای جز فرهنگ سازی و ارتقا بهره وری برای افزایش میزان تولید در کشور نداریم تا بتوانیم در بخش های دیگر حوزه کشاورزی همانند چغندر قند و شکر به چنین دستاورد هایی برسیم.

 نهاوندیان با اشاره به تأثیرگذاری بالای بخش خصوصی در حوزه های اقتصادی کشور عنوان کرد: در سالهایی که کشور با مشکل کمبود آب روبه رو‌ بود، اتاق بازرگانی به عنوان یک بخش خصوصی با اعلام گزارشات به مراجع دولتی از برخی تصمیم گیری های شتاب زده جلوگیری و تأثیر بسزایی در این امر داشته، بحران آب مسئله ای جدی و بدهی ما به نسل آینده است که خوشبختانه برنامه ریزی های مدونی در راستای توجه به این مهم در دستور کار‌ قرار گرفته است.

وی در این راستا تصریح کرد: درآمد نفتی عمده درآمد دولت بوده که در این سالها نسبت به گذشته تقلیل یافته و توقع داشتن از دولت برای بهره گیری از این درآمد برای حل مشکلات اقتصادی کشور و یا اشتغال زایی اشتباه بوده، در حالیکه باید اشتغال زایی در گستره کشور و به دست کار آفرینان صورت گیرد، وظیفه  دولت برنامه ریزی های بلند مدت برای ایجاد فضایی مطلوب جهت تسریع در فعالیت بخش خصوصی و افراد است.

محمد نهاوندیان افزود: اصلاحات در مقررات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و افزایش تعامل میان این دوبخش از اولویت های دولت دوازدهم در برنامه 4 ساله آینده خواهد بود.

 وی با تأکید بر تغییر نگرش افراد و بخش خصوصی از رشد به نگاه عدالت اجتماعی گفت: نگاه عدالت اجتماعی تضمین گر رشد اقتصادی پایدار در کشور خواهد بود.

وضعیت تولید روغن در کشور مساعد نیست

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: زمان و کار زیادی صرف دستیابی به این دستاورد شده به همین جهت نباید آن را نیمه کاره رها کرد، بلکه باید برنامه ای مدون برای آن در نظر گرفته شود و آسیب شناسی و تحلیل از ملزومات پایدار کننده این دستاورد خواهد بود.

وی همچنین افزود: نزدیک به 50 درصد افزایش تولید در این بخش را شاهد بوده ایم که در صورت ادامه دار بودن این روند پیش بینی خودکفایی در این بخش در برنامه ی 4 سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان آب مصرفی برای تولید کاهش پیدا کرده بیان کرد: میزان آب مصرفی در واحد سطح کشت هم کاهش یافته و افراد در حال حاضر با استفاده از روش های نوین آبیاری میزان آب مصرفی را به یک‌ چهارم رسانده اند.

حجتی با توجه به اینکه وضعیت تولید روغن در کشور در شرایط خوبی قرار ندارد، عنوان کرد: مقدمات و زیرساخت های لازم برای تولید روغن در کشور وجود دارد اما نمی توانیم بیش از 90 درصد نیاز روغن را به کشور های دیگر‌ وابسته باشیم، اگر در این بخش هم تعامل و همکاری صورت گیرد دستاوردی دیگر را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار