وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

ریزگردهای خوزستان علاوه بر مشکل یک فرصت بود/اگر بتوانیم مشکلات مردم خوزستان را حل می‌کنیم

حجتی گفت: ریزگردها مشکلاتی برای مردم خوزستان ایجاد کرد اما این فرصتی برای خوزستان بود تا از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی های عادی خارج شود و این فرصت امکانی فراهم آورد تا دولت اقدامات خوبی را برای خوزستان انجام دهد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمود حجتی  وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای اداری خوزستان با حضور معاون اول رییس جمهوری گفت: باتوجه به این ظرفیت بالا ، در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری باتوجه به الگوی کشتی که تعریف شده 80 هزار هکتار از اراضی باید به کشت چغندر قند اختصاص پیدا کند،کشاورزان استان از این برنامه استقبال کرده اند ما هم به ظرفیت تولید 50 هزار تن چغندر قند نیاز داریم.

وی افزود: در دهه 80 به ازای هر مترمکعب آب 250 گرم شکر در کشور تولید می شد اما امروز با افزایش بهره وری این میزان به 500 گرم رسیده ، اما خوزستان به دلیل کشت پاییزه چغندر و پایین بودن تبخیر در این فصل به ازای هر مترمکعب آب یک هزار و 250 گرم شکر تولید می شود و این بازدهی علاوه بر مزایای دیگر این محصول یک امتیاز مضاعف به شما می آید.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امیدواریم کارخانه قند دزفول که سال های متمادی از کار افتاده بود دوباره فعال شود و با تفاهم نامه هایی که منعقد شده قرار است یک کارخانه 10 هزار تنی نیز در نزدیکی آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: با حمایت های دولت و رییس جمهوری از تولید داخلی به ویژه در بحث تولید شکر و مجموعه کشت و صنعت و صنایع نیشکر، این صنعت در سال های اخیر از زیان دهی به سودهی رسیده به گونه ای که در سال 95 پیش بینی 400 میلیارد تومانی سود خالص برای این بخش شد .

حجتی با بیان این که آبرسانی به اراضی بحرانی در فاز اول تا قبل از پایان فروردین انجام می شود توضیح داد: در فاز دوم این برنامه نیز به دلیل نیاز به عبور از کانال های آبیاری، خط ریل و گاز کمی زمان بیشتر لازم داریم زیرا نمی خواهیم برای مردم مشکل ایجاد شود بلکه اگر بتوانیم مشکلات مردم خوزستان را حل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تخصیص پساب فاضلاب شرق اهواز کمربند سبز را به شکلی ایجاد کنیم که علاوه بر بحث ریزگردها بتواند در هوای گرم تابستان هوای اهواز را مطبوع کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش عمده مصوبه اخیر دولت برای خوزستان ،به وزارت کشاورزی مربوط است و موضوعی که مطرح است طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در فاز نخست 330 هزار هکتار بود که تاکنون 250 هزار هکتار آن به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال 96 فاز نخست این طرح تکمیل شود.

وی بیان کرد:ریزگردها مشکلاتی برای مردم خوزستان ایجاد کرد اما این فرصتی برای خوزستان بود تا از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی های عادی خارج شودومشکلات موجود در این استان به صورت ویژه دنبال شود این فرصت امکانی فراهم آورد تا دولت اقدامات خوبی را برای خوزستان انجام دهد.

حجتی اظهار کرد: برای ریزگردها دو گروه مطالعاتی شامل یک گروه بیولوژیک برای بحث کشت و یک گروه مطالعاتی برای بحث آب رسانی فعال شده و بناست که سهمیه آب برای محیط زیست تخصیص پیدا کند چراکه در گذشته آب هایی که تخصیص داده می شد تنها برای شرب، کشاورزی و صنعت بود.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز بیش از 1.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری برای آبرسانی دراستان انجام گرفته و بخش اول که حدود 9 کیلومتر است تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید و می توان به این ترتیب آب را به کانال کوت امیر رساند.

وی افزود: همچنین در فاز دوم حدود 44 کیلومتر طراحی شده که عمده 42 هزار هکتار نقاط بحرانی ریزگردها را پوشش می دهد و امیدواریم آبی که از طریق کانال ها انتقال داده می شود پشتیبان اراضی و بیابان های استان باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار