تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم.

تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آبام رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در تیتر امشب گفت: المپیاد ریاضی با کامپیوتر متفاوت است. در حین آزمون نتایج اعلام می شود و شرکت کننده می تواند کار را تغییر دهد و تمام افراد دنیا می توانند نتایج را آنلاین ببینند. وی افزود: قبلا برنامه ها نوشته می شد و در فلاپی دیسک ذخیره می شد اما الان با پیشرفت تکنولوژی مسابقات و نتایج به صورت آنلاین رصد می شود.


آبام گفت: سه سامانه برای مسابقات طراحی کردیم. یکی سامانه ترجمه است که سرپرست تیم ها سوالات را به زبان خود ترجمه می کنند که این برای راحتی کار دانش آموزان است. سامانه داوری بهبود پیدا کرد و توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. سامانه آماده سازی سوالات نیز بهبود پیدا کرد. با ارائه این سامانه توانستیم روند آماده سازی سوالات را بهبود بخشیم که سال های قبل اینگونه نبود.

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در ادامه گفت: المپیاد جهانی کامپیوتر دارای کمیته علمی است که سوالات را طراحی می کند. این کمیته سوالات را از سراسر دنیا جمع اوری می کند هرکسی حتی شرکت کنندگان سوالات را پیشنهاد می کنند که در نهایت 9 سوال برای المپیاد انتخاب می شود که 6 سوال اصلی است و 3 سولا رزرو است که اگر وقتی مشکلی پیش بیاید از سوالات رزرو استفاده شود. وی افزود: یکی از سوالات امروز را یک فرد ایرانی طراحی کرده بود. زبان سوالات می تواند به سه زبان پاسکال جاوا و +c باشد.

تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان

وی افزود: رتبه ایران امروز ششم بود که ایران در روز اول زیاد قوی ظاهر نشده بود که امیدواریم در روز دوم نتیجه بهتری بگیریم. وی افزود: چون ایران میزبان مسابقات است انتظار ما از شرکت کنندگان کشورمان بیشتر است. دانش آموزان می توانند نمره خود را ببینند و اگر لازم بود بتوانند برنامه را اصلاح کنند.

وی افزود: بنیاد این امکان را فراهم کرده که اساتید از خارج کشور به ایران بیایند و دانش خود را در اختیار دانش آموزان ما قرار دهند.

ابام درباره خروج دانشجویان از کشور گفت: برای برگشت دانشجویان باید امکانات لازم فراهم شود. یکی از موارد سطح حقوقی است. به طور مثال اختلاف سطح حقوقی یک استاد در ایران و امریکا تقریبا ده برابر است. این تفاوت ها کاملا فاحش است شاید توانایی مالی کشور این اجازه را ندهد که افزایش حقوقی داشته باشیم اما می توانیم در جاهای دیگر مثل فراهم کردن وسایل آزمایشگاهی و شرکت در کنفرانس های دنیا به دانش جویان خدمت ارائه دهیم.

آبام در ادامه افزود: باید تسهیلات در اختیار نخبگان قرار گیرد تا پول سازی و تولید سرمایه کنند. اگر تسهیلات را فراهم کنیم و موانع را کاهش دهیم نخبگان به کشور بر می گردند. روند اداری در کشور ما کند است و باید نواقص را برطرف کرد اما این کار زمان بر است و نیاز به یک عزم ملی دارد.

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پروش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم. وی افزود: توجه داشته باشیم که نخبگان در این آزمون نخبگان سراسر دنیا هستند که اگر از نخبگان کشورمان حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.

عظمتی مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به اینکه طول مدت آزمون المپیاد کامپیوتر براساس استانداردهای جهانی 5 ساعت است گفت: دانش آموزان پشت سیستم های کامپیوتر قرار می گیرند و در مدت آزمون بسته به نوع زبان کامپیوتر که انتخاب آن با خودشان است شروع به برنامه نویسی می کنند.

تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان


او با اشاره به اینکه تمامی مسئولان برگزاری آزمون کیفیت المپیاد کامپیوتر امسال را تایید کرده اند افزود: 84 کشور برای حضور در این المپیاد اعلام آمادگی کرده بودند و جمهوری اسلامی هم همه تمهیدات لازم را برای اقامت و تردد آنها در نظر گرفت که تنها دو کشور به این مسابقات نرسید و 82 تیم از 82 کشور جهان در این دوره از رقابتها حضور به هم رساندند.

به گفته عظمتی، از ایران دو تیم به صورت رسمی و غیر رسمی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند.

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به تاریچه برگزاری المپیاد کامپیوتر در دنیا گفت: اولین دوره المپیاد 1989 یعنی 29 سال پیش در بلغارستان پایه ریزی شد و برگزار شد، سال دوم در یونان و تا سال سوم از طرف ایران شرکت کننده ای نداشتیم تا اینکه از سال چهارم در این المپیاد حضور به هم رساندیم و اتفاقا در همان دوره با کسب 2 نقره و 2 برنز در رتبه 14 ایستادیم.

او با بیان اینکه هم اکنون ایران جزو 10 کشور برتر در این حوزه است افزود: در دوره قبل ایران در جایگاه سوم قرار گرفت.

عظمتی با اشاره به چگونگی انتخاب ایران برای میزبان این دوره از رقابت ها گفت: در سال 2012 پیشنهادی میزبانی از سوی ایران مطرح و در سال 2013 با آن موافقت شد، این میزبانی فرصتی است تا در مناسبات فرهنگ و دانش خود را به جهانیان نشان دهیم.

او در ادامه افزود: اجرای این دوره از رقابت ها به آموزش و پرورش سپرده شد، ما از یکسال پیش ستادی متشکل از مرکز استعداد های درخشان، دانش پژوهان جوان، معاون پیشتبانی آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی تشکیل داریم تا این المپیاد برگزار شود، اعضا توسط آموزش و پروش انتخاب شده که همگی ایرانی هستند.

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه نتایج به صورت آنلاین ارائه و منتشر می شود افزود: البته شرکت کنندگان تنها می توانند نتایج عملکرد خود در مراحل آزمون را رصد کنند و نمرات رقبای خود بی اطلاع می مانند اما سرپرستان به کل نتایج کسب شده توسط تمامی داوطلبین در لحظه دسترسی و آگاهی دارند.

او با اعلام اینکه شرکت کنندگان در این آزمون همگی دانش آموز و حداکثر تا 18 سال سن دارند گفت: روند انتخاب داوطلبان برای حضور در این المپیاد علمی به این صورت است که یک آزمون سراسری در کل کشور برگزار می شوند و 1500 نفر انتخاب می شوند، بعد از این مرحله آزمون دومی گرفته می شود که به صورت عملی و تئوری است و در مجموع 40 نفر از آن 1500 نفر شانس قبولی دارند، این 40 نفر وارد دوره آموزشی می شود و در نهایت از بین آنها 8 نفر انتخاب شده و 4 نفر به این دوره از رقابتها اعزام می شوند که این 8 نفر صاحب مدال طلای کشوری هستند، این فرآیند نسبتا سخت است و طبیعتا این 8 نفر نخبه به حساب می آیند و از مزایای یکسانی بهره مند می شوند.

به گفته عظمتی این نخبگان عمدتا در خارج از کشور ادامه تحصیل می دهند تا با دانشی برتر به کشور بازگشته و خدمت کنند.

او طرح سوالی افزود: یکی از نکات اصلی این است که چطور می توان از این استعدادهای درخشان استفاده کرد؟ در سالهای اخیر نظام توجه ویژه ای به علم داشته است.

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به دنبال تبدیل ایده به پدیده و یا علم به ثروت است و برای نیل به این هدف نگاهشان به یک چنین المپیادهایی است افزود: فضای حاکم بر المپیادهای علمی پر است از ایده های ناب، سوال این است که چه کسی می تواند این ایده را به محصول تبدیل کند متاسفانه چنین زیرساخت در کشورمان مهیا نیست.

ما در بخش های اجرایی باید ساز و کار بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این ایده ها و استعدادها بیشتر استفاده کنیم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

چگونه از استعداد نخبگان حمایت کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار