یزد؛

معرفی آیین ها و مراسم های خاص استان درالعباده یزد به جهانیان

 مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: استان یزد در زمینه مراسم‌های دینی و مذهبی پتانسیل های زیادی دارد که باید با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به این مراسم ها نیز با دید جهانی نگریسته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: استان یزد در زمینه مراسم‌های دینی و مذهبی پتانسیل‌های زیادی دارد که باید به گردشگران خارجی معرفی شود.

فاطمه دانش یزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در نشست کمیته گردشگری مذهبی، معنوی استان یزد به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: استان یزد در زمینه مراسم‌های دینی و مذهبی پتانسیل های زیادی دارد که باید با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به این مراسم ها نیز با دید جهانی نگریسته شود.

این مقام مسئول در خصوص تاریخچه تشکیل این کمیته در شهر جهانی یزد عنوان کرد: گردشگری مذهبی معنوی با هدف زدودن زنگارهای سیاه ایران هراسی و اسلام ستیزی توسط جمعی از راهنمایان زبده گردشگری، روحانیون متبحر، متولیان حسینیه ها و دبیرخانه حسینیه ایران در شهر یزد آغاز به کار کرد و به لطف خداوند توفیقات چشمگیری نیز داشته است.

وی تصریح کرد: راهنمایان گردشگری نباید صرفا به معرفی مکان و ابنیه های تاریخی بپردازند بلکه باید به معرفی فرهنگ و آداب و سنن و شناسایی آن به گردشگران نگاه ویژه داشته باشند.

دانش یزدی گفت: امیدواریم که با همت و تلاش اعضای این کمیته و با همکاری مردم همیشه همراه شهر تاریخی یزد، بتوانیم گردشگری استان یزد را در زمینه گردشگری مذهبی و معنوی روز به روز شکوفاتر کرده و آیین ها و مراسم های خاص استان درالعباده یزد را بهتر و بیشتر به جهانیان بشناسانیم.

محمد مهدی رجایی فرد، دبیر کمیته گردشگری مذهبی، معنوی استان یزد نیز در این نشست ضمن تبریک دهه کرامت و همچنین ثبت جهانی شهر یزد، گزارشی از فعالیت های این کمیته را ارائه نمود.

وی با اشاره به موضوع ایران هراسی و اسلام ستیزی گفت: از محرم سال ۱۳۹۵ این فعالیت ها و مراسم های کمیته گردشگری مذهبی، معنوی به صورت خودجوش زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان به رسمیت شناخته شد و دامنه فعالیت خود را گسترش داد.

رجایی فرد افزود: اعضای این کمیته در ایام محرم تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند بخشی از حماسه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در قالب مراسم های خاص عاشورا و کارگاه های آموزشی و توجیهی را به گردشگران خارجی نشان دهند.

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

این استان اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.

انتهای پیام/ ی

معرفی مراسم‌های دینی و مذهبی یزد به گردشگران خارجی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار