مشهد؛

مشکلات زیست محیطی طرح تولید آرتیمیا در گناباد

پایبند نبودن سرمایه گذار طرح تولید آرتیمیا (میگوی آب شور) در گناباد به تعهدات خود، موجب بروز مشکلات زیست محیطی در منطقه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ جواد نباتی کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات اجرای طرح تولید آرتیمیا در گناباد گفت: یکی از مهمترین تعهدات سرمایه گذار این بخش احداث استخر برای حفظ حریم رودخانه کال شور بود، ولی این افراد بدون عنایت به این مساله در بستر این رودخانه بندسازی کردند که این امر تنگنا‌های زیست محیطی به همراه داشت.


وی افزود: بند سازی بر روی رودخانه کال شور باعث خشک شدن بیش از حد پایین دست در کویر و فعال شدن کانون‌های ریز گرد در منطقه می‌شود.

کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به صدور مجوز اجرای طرح تولید آرتیمیا توسط اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگر سرمایه گذار به این تعهدات عمل نکند، تنگا‌های این بخش افزایش می‌یابد.

محمد رضا صادقی فر رئیس گروه تلفیق دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی هم در اینباره گفت:: در اینکه این پروژه باعث افزایش شوری آب در پایین دست می‌شود، شکی نیست، ولی میزان دقیق تاثیر آن نیازمند بررسی بیشتر است.

محمد علی نبی پور فرماندار گناباد هم با انتقاد از طولانی شدن روند اجرایی طرح آرتیمیا و نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی و سرمایه گذار در این زمینه گفت: با گذشت ۱۲ سال از دریافت مجوز تولید آرتیمیا به دلیل نوع عملکرد برخی ادارات و بخش‌ها هنوز این طرح به بهره برداری کامل نرسیده است.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی این طرح که برخی مسئولان ذیربط مطرح می‌کنند، افزود: این مسائل باید در ابتدای اجرای طرح مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار می‌گرفت.

فرماندار گناباد با اشاره به شکایت کشاورزان پایین دست سد، مبنی بر افزایش شوری آب منطقه بعد از احداث بند روی رودخانه کال شور و آغاز روند اجرای طرح تولید آرتیمیا، از دستگاه‌های اجرایی خواست گزارش‌های خود را به صورت مکتوب به استانداری خراسان رضوی اعلام کنند تا نسبت به ادامه روند این طرح تصمیم گیری شود.

حسن طوسی رئیس هیات مدیره شرکت آرتیمیای کویر گناباد هم گفت: این طرح با وجود هزینه ۱۵ میلیارد ریال هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.

آرتیمیا یا میگوی آب شور نوعی از سخت پوستان است که برای تغذیه ماهیان و میگو پرورش یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نام علمی این سخت پوست به زبان لاتین با توجه به شکل ظاهری آن آرتیمیا (به معنی گوشواره آبی) می‌باشد.

با گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت فناوری و توسعه روز افزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور آرتیمیا به عنوان یکی از فاکتور‌های مهم در تغذیه و پرورش لارو ماهیان و میگو مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام//ح. ت.


بررسی مسائل و مشکلات اجرای طرح تولید آرتیمیا در گناباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.