رئیس دانشگاه هایتک کرمان مطرح کرد؛

رفع بحران بیکاری با کشت گیاهان دارویی

رئیس دانشگاه هایتک کرمان گفت: این استان مستعد کشت گیاهان دارویی در نقاط مختلف است که می تواند مشکل بیکاری را تا حدود زیادی مرتفع سازد.

رفع بحران بیکاری با کشت گیاهان داروییبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  پروفسور سید محمد جواد آروین روز پنجشنبه در بازدید از دو گلخانه تولید گیاهان دارویی و تولید گوجه سیاه در رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران و استان کرمان به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی، تنوع گیاهی، دارابودن نورخورشید و کیفیت بالای گیاهان دارویی به راحتی می تواند در این بخش سرمایه گذاری کند.


وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی از جمله زعفران، گل گاوزبان، عناب و دیگر گیاهان دارویی به آب کمی نیاز دارند افزود: در رفسنجان قبلا تولید محصول پسته توجیه اقتصادی داشت و اقتصاد بیشتر مردم این شهرستان به این کار بود در حالی که امروز با وجود خشکسالی ها و بی کیفیتی آب و کمبود منابع آب و همچنین تولید انبوه این محصول در کشورهای مختلف، تولید این محصول پسته مقرون به صرفه نیست.


آروین تصریح کرد: باید سرمایه گذاری بر روی این محصول به سمت کشت گیاهان دارویی و زعفران و ... هدایت شود که این محصولات به آب کمی نیاز دارند.


وی افزود: الگوی کشت، تولید و بسته بندی گیاهان دارویی در رفسنجان قابل تعمیم به استان کرمان و شهرستانهای دیگر کشور است.


رئیس دانشگاه هایتک کرمان با اشاره به سودآوری بالای گیاهان دارویی گفت: با عصاره گیری از این گیاهان می توان به ارزش افزوده بالایی دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: برخی مواد موثر گیاهان دارویی را در قالب عصاره می توان استخراج و به کشورهای خارجی صادر کرد تا در ترکیب داروها و لوازم آرایشی بهداشتی به کار برده شوند.


آروین گفت: منبع تمام داروهای گیاهی گیاهان دارویی است و داروهای گیاهی با منشا گیاهان دارویی تولید می شوند.


وی با بیان اینکه کارآفرینی را باید جدی بگیرم تا مسأله بیکاری که بحرانی دامن گیر جامعه شده است رفع گردد خاطرنشان کرد: به دنبال الگوهای موفق هستیم تا با بسط دادن این الگوها در استان و سراسر کشور بتوانیم رشد و شکوفایی و رونق اقتصادی را شاهد باشیم.


پروفسور آروین با اشاره به اینکه یکی از فلسفه های کمک کننده به اشتغالزایی در همه جوامع، کارآفرینی است خاطرنشان کرد: در جوامع پیشرفته دولت حامی اشتغال و کارآفرینی است لذا در ایران هم باید این حمایت ها باشد تا کارآفرین ممتاز دغدغه پرداخت تسهیلات، صادرات، نیرو و ... نداشته باشد.بیش از 70 نوع گیاه دارویی در رفسنجان تولید می شود.


همچنین گلخانه ساسان کفایی هم مورد بازدید قرار گرفت در این گلخانه انواع گوجه های رنگی و گوجه سیاه که ضد سرطان است و انواع فلفل های رنگی ،کاهو بنفش و ... کاشته و به بازار عرضه می شود.


این گلخانه که از سه سال پیش در این شهرستان در زمینی به مساحت 1500 متر مربع ساخته شده و برای 25 نفر اشتغالزایی شده و سالانه بیش از 4 تن گوجه سیاه تولید و به بازارهای داخلی عرضه می شود و قرار است در آینده ای نزدیک به کشورهای قطر، عمان و روسیه نیز این محصول صادر شود.

انتهای پیام/س

 

کشت گیاهان داروئی و مساله اشتغالزایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار