رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل اعلام کرد:

ریزگردهای آران و بیدگل منشا خارجی ندارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: ریشه ریزگردهای فصول مختلف سال در آران و بیدگل منشا خارجی نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا شفیعی اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان آران و بیدگل در مرکز کشور و همچنین دلایل مختلف جغرافیایی و اقلیمی اطراف آن ریشه گرد و غبار و ریزگردها در این شهرستان خارجی نیست.

وی به فعال شدن نوار ریگ بلند ۹۰ کیلومتری در اطراف کویر آران و بیدگل اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز گرد و غبار هر چه سریعتر فعالیت های تثبیت شن در آران و بیدگل باید از سر گرفته شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل تثبیت حرکت شن های روان در اطراف نصرآباد را از دیگر مرکز عمده تولید ریزگرد در شهرستان آران و بیدگل بیان کرد که کار نهال کاری آن امسال با اعتباری ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اجرای طرح‌های نوین بیابانزدایی برای رفع این مشکل را یادآور شد و تصریح کرد: مالچ‌های جدیدی که بدون استفاده از نفت تولید می شود و با طبیعت سازگار است، جایگزین شیوه‌های قدیمی مالچ‌پاشی شده است.

شفیعی اضافه کرد: میزان مصرف مالچ نفتی در هر هکتار ۱۰ تن است، در حالی که نزدیک پنج تن از این ماده جدید توان ایجاد پوشش برای یک هکتار را دارد.

وی با اشاره به این که چندین شرکت در مناطق اطراف روستای فخره به انجام مراحل تحقیقاتی مربوط به طرح‌های نوین مالچ پاشی اقدام کرده اند، تاکید کرد: آران و بیدگل یکی از مراکز مهم اجرای طرح‌های آزمایشی بیابان زدایی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل اضافه کرد: با توجه به اقلیم کویری شهرستان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کاشان می تواند در آران و بیدگل مستقر شود و از امکانات بسیار خوب تحقیقاتی آن بهره ببرد.

وی عنوان کرد: پیشنهادی به سازمان جنگل ها و مراتع ارائه شد که آران و بیدگل به مرکز آموزش بیابان برای کل کشور تبدیل شود.

آران و بیدگل با ۱۲۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ ، ویترین فعالیت های بیابان زدایی در کشور است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.