کشف محوطه 6هزار ساله تاریخی در جیرفت

سرپرست هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی دشت جیرفت از کشف محوطه 6هزار ساله در جیرفت خبر داد.

کشف محوطه 6هزار ساله در جیرفتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان نصیر اسکندری گفت: بعد از کاوش های جدیدی که در تپه های ورامین جیرفت انجام گرفت، 100 قلم شی عتیقه و یک محوطه 6 هزارساله در این دشت کشف شد.

وی افزود: 15 باستان شناس از دانشگاه جیرفت و 10 باستان شناس از دانشگاه توبینگن آلمان، تحقیقات و کاوش های خود را از ابتدای امسال به مدت 2 ماه در روستای ورامین 27کیلومتری جیرفت آغاز کردند که پس از کاوش های اولیه محوطه 6هزار ساله مورد تایید قرار گرفت.

اسکندری تصریح کرد: بر اساس کاوش های انجام شده این محوطه از 6 هزار سال قبل از میلاد مورد سکونت واقع شده است .

وی یادآورشد: این محوطه باستانی در کنار تپه های کنار صندل از مراکز مهم شهرنشینی در فلات ایران بوده که وسعت آن 50 هکتار است.

اسکندری گفت : 100قلم شی عتیقه به دست آمده در نتیجه تلاش این باستان شناسان می باشد که شامل کوزه هایی از جنس سفال ، فلز، سنگ، گل و استخوان می باشند، که قدمتی پنج هزار ساله دارند.

قدمت اشیا کشف شده به هزاره چهارم برمی گردد

سرپرست هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی دشت جیرفت نیز گفت:هم اکنون مطالعات بر روی این اقلام عتیقه در حال انجام است و نتایج آن هم درکشورهای اروپایی در حال تحلیل است.

علیدادی سلیمانی مدیر پایگاه باستان شناسی جنوب شرق کشور در جیرفت بیان داشت : قدیمی ترین استقرار در ورامین جیرفت به هزاره چهارم پیش از میلاد است .

وی افزود: در این کاوش ما به تدفین هایی دست پیدا کردیم که شناخت ما را از هزاره سوم پیش از میلاد در منطقه کامل تر می کند.

سلیمانی از راه اندازی کارگاه مرمت و مستند سازی آثار به دست آمده از کاوش ها در مرکز باستان شناسی جیرفت خبر داد.

جیرفت درباستان شناسی خاورمیانه مهم است

دکتر پيتر فلزنر باستان شناس آلمانی نیز از مهم خواندن جیرفت در باستان شناسی خاورمیانه خبر داد وگفت:جیرفت برای مطالعه ظهور نخستین شهر ها بسیار مهم است و تیم باستان شناسی در این کاوشها به آثار و نتایج خوبی دست یافته است که به زودی نتیجه های بیشتری از آن استخراج خواهد شد.

وی آثار به دست آمده در جیرفت را نشان از تجارت این منطقه با بین النهرین دانست.

باستان شناس آلمانی هدف از کاوش در ورامین جیرفت را بررسی منطقه جیرفت برای شناسایی محوطه ها و اینکه چه تعداد روستا و شهر در این منطقه وجود داشته است ذکر کرد.

انتهای پیام/ح

بازهم جیرفت و شناسایی محوطه تاریخی دیگر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نعیم
۲۳:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
جیرفت آغاز تمدن بشری و افتخار ایران است
آخرین اخبار