رانندگی‌های خطرناک به سبک و سیاق مردان ایرانی/ اصلاح رفتارهای ترافیکی را جدی بگیریم!

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت از شیوع رفتارهای ضداجتماعی وخشونت بار در حوزه ترافیکی در بین کاربران راه خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی ها نشان می دهد این رفتارها درمردان ایرانی 3 برابر زنان است.کاربران راه شامل رانندگان وسایل نقلیه، موتورسیکلت سوران وعابران پیاده می شود.

حدود 70 درصد حوادث و سوانح ترافیکی مردان هستند افزود: سرعت غیرمجاز، استفاده از بوق های گوش خراش، عبور از شانه خاکی جاده ها، نزاع بر سر پارکینگ، پاشیدن آب زیر چرخ به عابران ، پارک در پیاده روها و مقابل پارکینگ منازل، انداختن زباله و به خصوص ته سیگار در جاده ها و درگیری فیزیکی بعد از تصادف از جمله رفتارهای ضد اجتماعی است که برخی ازرانندگان متخلف مرتکب آنها می شوند.

رفتارهای خشونت بارترافیکی مردان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ادامه داد: استفاده از الکل و مواد مخدر، دستکاری خودرو و بروز صداهای ناهنجار، استفاده وسایل نقلیه دودزا و لامپ های غیرمجاز ازدیگر رفتارهای ضد اجتماعی است که از تعدادی رانندگان وسایل نقلیه دیده می شود.

وی بیان کرد که یکی از رفتارهای ضد اجتماعی در حوزه ترافیک شامل عابران پیاده می شود که می توان به صحبت با موبایل در هنگام راه رفتن در خیابان ها و امکان عمومی، عبورغیراصولی از عرض خیابان و جاده ها، تعاملات نامناسب با رانندگان وسایل نقلیه و عبور از نرده های کنار یا وسط خیابان ها و جاده ها، اشاره کرد.

سوری افزود: رفتارهای ضداجتماعی در بین موتورسکلیت سوران هم مشاهده می شود که صداهای ناهنجار موتورسیکلت، ویراژ دادن، تردد در محل عبور عابر پیاده، جابجایی بار، عبور از خطوط ویژه و امدادی و سرعت غیرمجاز از جمله آنها است. 

حدود 30 درصد رانندگان رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار دارند

وی گفت: هر چند مطالعات دقیقی در این زمینه انجام نگرفته اما پیش بینی می شود که حدود 30 درصد کاربران راه در کشور رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی دارند که رفتارهای خشونت بار انواع مختلفی را شامل می شود. سوری اظهار کرد که شیوع رفتارهای ضداجتماعی و خشنونت بار در کشورهای غربی بین 3 تا 5 درصد کاربران راه شامل عابر پیاده، موتورسیکلت سوار و راننده وسیله نقلیه است .

وی تاکید کرد که متولیان این موضوع باید اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند تا ضمن جلوگیری از صدمات جسمی، شاهد کاهش مرگ و میر حوادث و سوانح ترافیکی در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها افزود: پژوهش و تحقیق کمی در زمینه های مختلف خشونت و رفتارهای ضداجتماعی انجام گرفته و به همین دلیل اطلاعات موثقی در زمینه های مختلف این معضل نداریم و باید با حمایت متولیان امر پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شود.

وی اظهار کرد: هرچند اغلب ما به صورت روزمره با این مشکلات مواجه هستیم ولی کارهای علمی و دقیق چندانی در مورد دلایل بروز و شیوع آن در کشور انجام نگرفته است. هنوز بطور دقیق مشخص نشده که چه عواملی سبب این موضوع می شود و چه کسانی بیشتر مرتکب آنها می شوند یا نتایج و عوارض دقیق این کار ضداجتماعی چیست. رفتارهای غلط رانندگی که آرامش روحی و روانی مردم را نشانه گرفته است.


رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها گفت: رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی که علاوه بر گسترش مشکلات ترافیکی، سبب افزایش حوادث و سوانح شده و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر می اندازد.

وی با اشاره به اینکه مضرات ناشی از اینگونه رفتارها در جامعه بسیار فراوان است، بیان کرد: این افراد متخلف با زیرپا گذاشتن حق و حقوق دیگران، راه را برای رسیدن به هدف خود، فراهم می کنند.

سوری، گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن را از جمله عوامل مهم در افزایش اینگونه رفتارها در جامعه اعلام کرد و گفت: فرایند صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی در کشور ما به سرعت انجام شده و در نتیجه جامعه فرصت کافی برای کنترل رفتارهای اجتماعی را نداشته است. وی عدم الگوسازی و ارائه نشدن آموزش های لازم را از دیگر دلایل مهم بروز این رفتار در جامعه دانست و افزود: کودکان باید آموزش های لازم در این زمینه فراگیرند تا در سنین بزرگسالی این رفتارهای پرخطر را انجام ندهند. در حال حاضر کودکان به مقدار زیاد اینگونه رفتارها را در جامعه مشاهده می کنند که برای آنان از حالت غیرطبیعی خارج شده است.

وی بیان کرد: از طریق ارائه آموزش های مناسب، اعمال مقررات و قوانین و اصلاح محیطی می توان این موضوع مهم را کنترل کرد و زمینه را برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی کشور فراهم کرد.

 کمبود قوانین در برخورد با رانندگان خشونت طلب

سوری به کمبود قوانین در برخی از زمینه برای برخورد با اینگونه رفتارها اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم کمبود قانون داریم و هم اعمال قانون ضعیف است و رانندگان در خیلی مواقع به راحتی این رفتارها را از خود بروز می دهند و برخورد قاطع و مناسب با این قانون گریزان انجام نمی گیرد. وی اظهار کرد: در برخی از این موارد رانندگی، قانون وجود دارد اما اعمال نمی شود که می توان به عبور موتورسیکلت سوار از پیاده روها و یا پارک خودروها در محل عبور عابر پیاده اشاره کرد. با این کار انگار حقی برای رانندگان متخلف ایجاد می شود و قبح قانون هم از بین می رود.

سوری در ادامه به بوق زدن های غیر ضروری اشاره کرد و گفت: هرچند برای بوق زدن در نزدیکی برخی مراکز از جمله بیمارستان ها قانون وجود دارد اما در بقیه مناطق شهر با متخلفان باید چه برخوردی کرد، مشخص نشده است.

وی، اصلاحات محیطی، آموزش و اعمال قانون را در بازدارندگی اینگونه رفتارها بسیار موثر دانست و گفت: اعمال قانون فقط جریمه های مالی نیست و علاوه بر آن باید به محرومیت های اجتماعی برای فرد متخلف در نظر گرفته شود.

سوی با اشاره به اینکه برخی از جاده ها متناسب با ظرفیت ترافیک آن نیست، گفت: جاده های شمال کشور در ایام تعطیلات بسیار پرازدحام می شود و برخی از رانندگان هم برای سریع تر رسیدن دست به کارهای پرخطر و غیر اصولی از جمله آن عبور از شانه خاکی جاده ها دست می زنند. لذا مدیریت حمل و نقل باید به شکلی صورت پذیرد که افراد از این رفتارها پرهیز و به رفتارهای هنجار تشویق شوند.

منبع:الف

انتهای پیام/

شیوع رفتارهای ضداجتماعی وخشونت بار در حوزه ترافیکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
فقط جریمه 500 هزار تومانی.ایرانی جماعت حرف زورو خوب می فهمن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
فکرکنم اواخردهه چهل درروزنامه کیهان دو عکس کنارهم , یکی ازیک خیابانی درتهران درساعت 10 صبح ودیگری ازخیابانی در مونیخ درهمان ساعت چاپ شده بود. در عکس مربوط به موتیخ خودروها همگی درداخل خطوط موازی هم و منظم دیده میشدند.اما در عکس مربوط به تهران خودروهابصورت درهم , نامنظم و روی خطوط دیده میشدند. اگر امروز ازهمان خیابان ها بهمان صورت عکس بگیرند و کنارهم چاپ کنند همان وضعیت را شاهد خواهیم بود و هیچ تغییری دیده نخواهدشد.هزارماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
راحله آزادمنشی
۱۸:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
خانم ها بهتر رانندگی میکنن چون بیشتر قوانین را رعایت می کنن اما عکس العمل کندی دارند دیر ترمز می گیرن اما واقعا قبول کنیم بیشتر تصادفات توسط مرداست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
طرز رانندگی مبین شخصیت و فرهنگ یک ملت است. متاسفانه طرز رانندگی ایرانی ها درست نشدکه نشد. توی خط حرکت کردن, فاصله با خودرو جلویی را رعایت کردن , بوق نزدن , درشب کلا با نور پائین حرکت کردن و مهربان بودن ( بجای داد زدن و فحاشی) با ایرانی ها بیگانه است. تمام این تخلفات هم درجلو چشم مامورین صورت میگیرد. ضمن قدردانی اززحمات پلبس راهوار, متاسفانه پلیس راهور فقط بر 2 چیز متمرکزشده: سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز و کاری به بقیه مواردی که عرض کردم ندارد. امیداست با فرهنگسازی مداوم وسختگیری همانگونه که پشت خط عابرپیاده توقف کردن و کمربند ایمنی رابستن بالاخره دربین ایرانی ها جاافتاد با پیگیری پلبس راهوار سایر موارد هم نهادینه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
متاسفانه بیشترین تلفات و کشتار ، در آمریکا مربوط به هفت تیر کشی افراد به یکدیگر می باشد
در ایران مربوط به حوادث رانندگی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
متاسفم
آخرین اخبار